CD&V en Open VLD vragen extra geld voor De Lijn, maar N-VA zet haar voet

Niet alleen Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), maar ook CD&V wil nu extra geld voor De Lijn als blijkt dat het nieuwe vervoersplan moet worden bijgestuurd. De derde en grootste partij in de Vlaamse regering, N-VA, houdt echter het been stijf.

Farid El Mabrouk

De invoering van het nieuwe vervoersplan van De Lijn zorgt in heel Vlaanderen voor flink wat commotie. Op sommige verkeersassen rijden er meer bussen, maar tegelijkertijd zijn ook 3.200 bushaltes geschrapt. Reizigers die daar gebruik van maakten, kunnen voortaan een flexbus bellen, de opvolger van de belbus. De uitrol van de nieuwe dienstregeling lokte veel protest uit bij mensen wiens gebruikelijke reisroute is veranderd of op de schop ging.

Of de invoering van het nieuwe vervoersplan goed is verlopen of eerder nogal chaotisch – zoals velen vreesden – is nog niet helemaal duidelijk. Wel zeker is dat de deining politiek voor de nodige zenuwachtigheid zorgt. Op zes maanden voor de verkiezingen zit de schrik voor een negatieve impact van de hervorming er wel in.

LEES OOK: Grootste verandering in decennia: alle hens aan dek bij De Lijn om reiziger te helpen met nieuw vervoersplan

Niet alleen De Lijn, maar ook minister Peeters verzekerde al dat de uitrol van het plan permanent wordt opgevolgd. Als blijkt dat er nog aanpassingen nodig zijn, zullen die ook worden doorgevoerd. De vraag is alleen of daar dan ook extra centen tegenover staan. De hele hervorming is immers budgetneutraal. Als er op een bepaalde plaats toch weer een halte bijkomt, moet er elders weer worden bespaard.

Maar politiek is het tij aan het keren. Alvast CD&V is bereid om de portemonnee open te trekken indien dat nodig is. “Het kan niet de bedoeling zijn mensen van het platteland in de steek te laten of personen die slecht ter been zijn meer dan één kilometer te laten stappen naar een halte. Als blijkt dat haltes onterecht geschrapt zijn, moeten er palen worden teruggeplaatst,” stelt Karin Brouwers, Vlaams Parlementslid en voor Mobiliteit woordvoerder voor CD&V.

(Lees verder onder de foto)

Karin Brouwers (CD&V).© BELGA

Wachten tot na de verkiezingen is voor de Vlaamse christendemocraten ook geen optie. Bij de begrotingscontrole van maart/april moet al worden gecheckt of er geen extra geld nodig is. “Het kan niet de bedoeling zijn dat gemeenten voor hun inwoners straks zelf busjes moeten inleggen, zoals Bredene al aankondigde. Dat is een taak van De Lijn”, dixit Brouwers.

Lydia Peeters liet afgelopen weekend ook verstaan dat ze niet weigerachtig staat tegenover extra centen voor de vervoersmaatschappij, al ging dat vooral over de vraag van De Lijn naar meer middelen om oude bussen, verouderde sporen of de Antwerpse premetro te vernieuwen. Daarvoor zou er de komende drie jaar telkens 100 miljoen euro moeten bijkomen.

(Lees verder onder de foto)

Lydia Peeters liet afgelopen weekend ook verstaan dat ze niet weigerachtig staat tegenover extra centen voor de vervoersmaatschappij.© BELGA

Maar de liberale minister wil straks ook al bekijken of er geen bijkomend geld nodig is voor de bijsturing van het plan. “Mocht blijken dat er meer geld nodig is om bijvoorbeeld het flexverkeer op te schalen, dan willen we dat zeker bekijken”, luidt het op het kabinet.

Maar CD&V en Open VLD botsen op een muur bij coalitiepartner N-VA. Voorzitter Bart De Wever stuurde Peeters afgelopen weekend al wandelen. En ook minister-president Jan Jambon houdt de deur dicht. “Je kunt niet zeggen dat er bespaard is geweest op De Lijn. Het budget is van 840 miljoen in 2019 gestegen naar 1,2 miljard euro. Laten we de hervorming dan ook doorvoeren zonder de tarieven te verhogen, maar ook met de middelen die zijn vastgelegd. Het is niet de bedoeling om al meteen geld bij te pompen. Laten we koken met de middelen die er zijn”, is bij Jambon te horen.

(Lees verder onder de foto)

Jan Jambon wil niet weten van extra middelen.© BELGA

De Vlaamse meerderheidspartijen zitten dus niet op dezelfde lijn. Bij een andere discussie is dat wel het geval: denk aan de vraag of De Lijn de tickets duurder mag maken of niet. Daarover was maandag veel te doen, hoewel er op korte termijn niets gaat veranderen. Dit jaar mag De Lijn van de Vlaamse regering niet raken aan de prijzen. En of dat in 2025 wel mag, is een zaak van de opvolger van Jambon I.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen