© Zoonar.com/Jakub Mrocek - portal.belgaimage.be

Politie onderzoekt virtuele verkrachting in Verenigd Koninkrijk: meisje zegt dat avatar seksueel is aangevallen

In het Verenigd Koninkrijk voert de politie een onderzoek naar een virtuele verkrachting. Een jong meisje zegt dat haar avatar door een groep seksueel is aangevallen. De impact van VR-technologie is niet te onderschatten, stelt computerwetenschapper Jeroen Baert.

Tegenwoordig kan je met behulp van een Virtual Reality-bril, zoals de Meta Quest van bedrijf Meta, makkelijk online virtuele “werelden” betreden.

“Vroeger werd dat wel eens ‘de metaverse’ genoemd,” zegt computerwetenschapper Jeroen Baert in “Nieuwe feiten” op Radio 1, “maar er is niet één overheersende virtuele wereld waarin je kan vertoeven. Er zijn er verschillende. De ene is al gemodereerder dan de andere.”

Die virtuele wereld brengt heel wat ethische vraagstukken met zich mee, onder andere over (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. Er waren eerder al klachten van mannen en vrouwen die virtueel werden betast, weet Baert. In het Verenigd Koninkrijk wordt nu een nieuw voorval onderzocht.

BELUISTER - Computerwetenschapper Jeroen Baert heeft het over de Britse virtuele verkrachtingszaak in "Nieuwe feiten":

Het zou gaan om een meisje jonger dan 16, dat beweert dat haar avatar door een groep seksueel werd aangevallen. Gezien de leeftijd van het slachtoffer, zijn de details van het onderzoek niet vrijgegeven. Het is onduidelijk om welk virtueel universum het gaat en wat zich precies heeft afgespeeld.

Impact is niet te onderschatten

Hoe ga je als maatschappij met zulke zaken om? Dat is een complexe kwestie. "Traditioneel komt er in de media hoongelach op. Het kan geen echte verkrachting zijn, want het is virtueel en er is geen lichamelijk contact, klinkt het vaak."

Maar de emotionele en psychologische impact mag niet onderschat worden, zegt Baert. “Je moet dit niet letterlijk zien als een virtuele verkrachting, als in 'virtuele penetratie'. Het gaat over intimidatie, en dat kan heel bedreigend overkomen.”

De immersiviteit van een VR-ervaring kan heel indrukwekkend zijn
Jeroen Baert, computerwetenschapper

Daar speelt de VR-technologie, die levensecht kan aanvoelen, een sleutelrol in. “De immersiviteit van de VR-ervaring kan best indrukwekkend zijn." Zet het maar eens op om op grote hoogte over een dunne balk te lopen. “Het is echt niet te onderschatten hoeveel die zintuiglijke indrukken kunnen doen met een mens.”

Baert maakt de vergelijking met een gemene reactie op een socialemediapost. “Daar kan je al even niet goed van zijn. Als iemand het in je gezicht komt schreeuwen in een virtuele wereld? Dat maakt wel indruk.”

Moeilijk te modereren

Hoe dergelijke voorvallen voorkomen kunnen worden, is een moeilijk vraagstuk. “Berichten op sociale media kan je nog enigszins scannen op problematische woorden. Wat mensen in een virtuele wereld uitspoken, dat is heel moeilijk te modereren.”

Hoe het kan bestraft worden, is eveneens complex. Eén ding staat buiten kijf: “Het mag niet weggelachen worden.”

Meest gelezen