Minder dan helft van bedrijfswagens rijdt op diesel
In 2023 reed minder dan de helft van de bedrijfswagens in België op diesel. Dat blijkt woensdag uit de jongste mobiliteitsbarometer van hr-dienstverlener Acerta, op basis van de gegevens van meer dan 340.000 werknemers.
Terwijl in 2022 nog bijna zes op de tien (57,8 procent) bedrijfswagens een dieselmotor hadden, zakte dat aandeel vorig jaar met bijna een kwart tot iets meer dan vier op de tien (43,7 procent). Dat komt onder andere omdat volledig elektrische auto’s een doorbraak kenden: hun aandeel verdrievoudigde in een jaar tijd tot 10,1 procent.
Ook hybride wagens blijven aan populariteit winnen. Het gaat dan vooral om hybrides op benzine (+78,6 procent tot 15,7 procent) en minder de dieselvarianten (+26,4 procent tot 1,4 procent). Het aandeel van traditionele benzineauto’s onder de bedrijfswagens bleef nagenoeg stabiel op 28,8 procent, zo blijkt uit de gegevens van Acerta.
Traditioneel waren veruit de meeste bedrijfswagens diesels. Ze kunnen meer kilometers afleggen en hebben een lager verbruik en een hogere restwaarde dan benzines. De voorbije jaren nam hun aandeel wel al gestaag af: in 2018 had volgens de data van Acerta nog 85,5 procent van de bedrijfswagens een dieselmotor en was amper 13,9 procent een benzine.
Dat nu voor het eerst minder dan de helft van de bedrijfswagens op diesel rijdt, komt door de beslissing van de federale regering om vanaf 1 januari 2026 het fiscale voordeel op bedrijfswagens op fossiele brandstof te schrappen. In de aanloop daarnaartoe zette de fiscale aftrekbaarheid voor die auto’s sinds vorig jaar al een geleidelijke daling in.
Fiets en step
Volgens Acerta had 23,5 procent van de bedienden vorig jaar een bedrijfswagen. Dat aandeel blijft de laatste jaren gestaag toenemen (23 procent in 2022 en 22,3 procent in 2021). De auto verliest wel een beetje terrein ten opzichte van andere vervoersmiddelen wat woon-werkverkeer betreft: werknemers gebruikten de wagen in 2023 bij 77,6 procent van de woon-werkverplaatsingen voor minstens een deel van het traject, tegenover 78,3 procent een jaar eerder. Nog 54,3 procent van de werknemers nam uitsluitend de wagen om naar het werk te gaan, tegenover 57,6 procent in 2022.
Vooral de fiets en de step winnen aan populariteit: vier op de tien werknemers leggen er minstens een deel van hun pendeltraject mee af. Het gaat om meer dan een vijfde dat de fiets of de step met de auto combineert, 15 procent dat het traject er volledig op aflegt en maar een heel klein aandeel dat ze met het openbaar vervoer combineert.
Ook het aandeel werknemers die voor de trein, de tram of de bus kiezen, neemt toe tot 8,5 procent, en ligt daarmee weer op het niveau van voor de coronapandemie. Toen gebeurde 8,3 procent van de woon-werkverplaatsingen minstens voor een deel met het openbaar vervoer.
LEES OOK.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Voor eerst meer nieuwe elektrische dan dieselwagens ingeschreven in Europa
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Mahdi (CD&V) en Bouchez (MR) willen samen regering vormen: “Zo centrumrechts mogelijk”
Sammy Mahdi (CD&V) en Georges-Louis Bouchez (MR) willen samen een regering vormen, “zo centrumrechts mogelijk”. Dat staat zaterdag op de voorpagina van ‘Het Nieuwsblad’. In een dubbelinterview doen de partijvoorzitters uit te doeken hoe ze dat willen doen. -
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
PREMIUM86
Wat doet Bart De Wever aan het stuur van Chinese e-truck in bomvol Sportpaleis?
Wat hebben een professionele basketbalclub, een Chinese start-up, het Antwerpse Sportpaleis en Bart De Wever gemeen? Samen vormen ze de puzzelstukken in een opvallend verhaal met wel héél hoge inzet: een gloednieuwe fabriek van liefst 300 miljoen euro en 600 werknemers in de Antwerpse haven. Al blijft de vraag: komt die er of komt die er niet? De Chinese spilfiguur reageert hier voor het eerst. -
29
PROMOJAGERS SUPERTIP. Albert Heijn pakt deze week uit met “zeer straffe promo's”: “Ik heb 122 euro bespaard”
Supermarktketen Albert Heijn is deze week de place to be, volgens Promojagers België. “Er zijn zeer straffe promo’s te scoren, waarbij je soms tot wel drie producten gratis krijgt”, aldus opper-Promojager Gunther Devisch. “Tijd om de voorraadkast aan te vullen.” -
PREMIUM17
Welke jobs worden bedreigd door artificiële intelligentie? En welke zal het net makkelijker maken?
-
PREMIUM14
Heidi De Pauw stopt na 20 jaar bij Child Focus: “Vorig jaar hadden we 32% meer verdwijningen: een signaal dat het niet goed gaat met de jeugd”
-
PREMIUM
“We zijn het allerbelangrijkste kwijt. Net toen we dachten dat we haar terug hadden.” Baby Julia overlijdt net nadat ze kankervrij is verklaard
Ze was amper negen maanden oud, maar ze vocht bijna haar hele, korte leventje tegen leukemie. Eind maart was er voor het eerst goed nieuws, toen de dokters baby Julia kankervrij verklaarden. Maar nog geen maand later werd een tot dan niet ontdekte hersentumor haar fataal. Haar ouders zijn kapot van verdriet. “We wilden niet aan het ergste denken. Want het ergste, dat hadden we toch al meegemaakt?”Knokke -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Zeven podcasts van HLN genomineerd voor de Belgian Podcast Awards: stem voor jouw favoriet