Van Peteghem wil plotse hogere kost voor fossiele bedrijfswagens milderen

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) wil niet dat bestuurders van bedrijfswagens die nog op benzine of diesel rijden dit jaar plots veel meer moeten betalen voor hun voordeel van alle aard. Hij heeft daarover een voorstel uitgewerkt.

Farid El Mabrouk

Wie een bedrijfswagen heeft en die ook in zijn privéleven gebruikt, geniet van een zogenaamd voordeel van alle aard (VAA) , en moet daarop belastingen betalen. Hoeveel dat is, hangt af van het soort wagen en welke leeftijd die heeft. Maar ook van de CO2-uitstoot van het voertuig. Elk jaar wordt dat voordeel van alle aard herberekend. Die herberekening zou voor bedrijfswagens die nog op fossiele brandstoffen ‘rondtuffen’ wel eens duur kunnen uitvallen.

Dat heeft alles te maken met de elektrificatie van het wagenpark. Door de beslissing van de federale regering om het fiscale voordeel voor wagens met een verbrandingsmotor vanaf 2026 volledig af te schaffen, is de vergroening van die bedrijfswagens enorm versneld. Heel veel werknemers rijden nu al rond met een full electric vehicle. Daardoor heeft de CO2-uitstoot een flinke duik genomen.

Veel werknemers rijden nu al rond met een full electric vehicle. De CO2-uitstoot heeft daardoor een flinke duik genomen© rr

En laat de berekening van het VAA nu net gebeuren op basis van de gemiddelde CO2-uitstoot. Door de snelle vergroening van het bedrijfswagenpark daalt die gemiddelde CO2-uitstoot forser dan anders. En zijn de werknemers die nog met een benzine- of dieselmotor rondrijden de pineut. Zij riskeren straks tot 20 procent meer te moeten betalen.

Een nieuw voorstel

Maar of het zover komt, is nog niet zeker. Sociale secretariaten die de lonen berekenen, wachten nog altijd op het nieuwe kb dat Financiën elk jaar over dat nieuwe VAA uitvaardigt, schreef zakenkrant De Tijd woensdag.

Van Peteghem wil een nieuw systeem op de regeringstafel leggen.© BART DEWAELE

Minister Van Peteghem broedt echter op een aanpassing van het systeem. De CD&V’er heeft al een voorstel uitgewerkt dat hij de komende dagen op de regeringstafel zal leggen, en dat overschakelt van het NEDC- naar het WLTP-systeem. Het nieuwe systeem moet er volgens Van Peteghem voor zorgen dat de bijdrage voor benzine- en dieselmotoren minder hoog uitvalt. De filosofie - dat vervuilende bedrijfsauto’s meer moeten betalen en eruit moeten tegen 2026 - blijft dezelfde. Maar de kost nu plots zo fors laten stijgen, dat wil de minister nu ook weer niet.

De bedoeling is dat het nieuwe systeem deze week al in interkabinettenwerkgroepen wordt besproken en de regering er zich volgende week snel over uitspreekt. Want de berekening moet voor de lonen van januari nog klaar zijn. Of het zal lukken, is niet duidelijk. Want Groen zou al akkoord moeten gaan voor een minder strenge aanpak van auto’s die op fossiele brandstoffen rijden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen