Je autobanden met stikstof vullen, is dat echt beter?
Je autobanden met stikstof vullen: sommige bestuurders zweren erbij. Stikstof zou voorkomen dat de banden snel leeglopen én ze zouden er ook langer door meegaan. Maar klopt dit? Auto-specialist Niek Schenk zet de feiten op een rij. “Ook andere zaken spelen mee.”
“Eerst en vooral wil ik een mogelijk misverstand van tafel vegen”, steekt Schenk van wal. “De perslucht waar banden gewoonlijk mee gevuld worden, verschilt niet erg van stikstof. Lucht bestaat namelijk ook al voor bijna tachtig procent uit stikstof, de rest is zuurstof.”
“Verder heb ik nooit wetenschappelijk onderzoek gezien dat de voordelen van honderd procent stikstof in autobanden bewijst. Maar er is wel reden om aan te nemen dat er voordelen zijn.”
Op termijn ontsnapt er altijd lucht uit een band: niet alleen door het ventiel, maar ook door de structuur van het bandenrubber, wijst Schenk erop. “De moleculen van stikstof zijn groter dan die van lucht, waardoor het leeglopen iets langzamer zou kunnen gaan. De band blijft dus langer op de juiste spanning.”
Krijgt je band een flinke schok? Dan kan hij vervormen en ook inhoud verliezen, of hij nu met perslucht of stikstof gevuld is.
Maar helaas kunnen banden ook door andere oorzaken zachter worden, stelt de specialist. “Krijgt je band een flinke schok door een stoeprand of een verkeersdrempel? Dan kan hij vervormen en ook inhoud verliezen, of hij nu met perslucht of stikstof gevuld is.”
Wie zijn banden met stikstof vult, zal sowieso merken dat ook die banden na een tijdje zachter worden. “Maar je kan ze dan eventueel ook gewoon bijvullen met perslucht bij een tankstation of een garagist, als er even geen stikstof voorhanden is.”
Gaan banden langer mee dankzij stikstof?
Voorstanders van stikstof wijzen er ook op dat banden - en vooral ook velgen - dankzij stikstof langer meegaan. “Het is inderdaad een feit dat stikstof droog is, terwijl de twintig procent zuurstof in perslucht waterdamp kan bevatten”, weet Schenk. “Die waterdamp kan condenseren als hij afkoelt tegen de koude velg. En daardoor zou een velg eerder, van binnenuit, kunnen gaan roesten.”
Maar ook hiervoor heeft Schenk nog geen overtuigend bewijs gezien. “Het is soms moeilijk om aan te tonen waardoor roest is ontstaan”, besluit hij.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
PREMIUM
Tesla plots 9.000 euro goedkoper in ons land: ook zonder autosalon zijn er nu koopjes te doen
Viel het jou ook al op? Automerken slaan ons om de oren met (straffe) kortingen. Zo koop je in ons land voor het eerst een Tesla voor minder dan 40.000 euro. Januari blijft duidelijk automaand, ook zonder autosalon. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn nam de ‘saloncondities’ en e-deals onder de loep. Is dit het moment om je een nieuwe wagen aan te schaffen? -
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
-
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike