MEDIALIFE.BE

Eigenaars van zonnepanelen met digitale teller misnoegd over onduidelijkheid: "Nadeel ten opzichte van mensen met terugdraaiende teller"

Heel wat mensen met (en zonder) zonnepanelen stellen zich vragen bij de nieuwe kosten-batenanalyse die Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) vraagt voor de volledige uitrol van de digitale meter. Sommige consumenten hebben spijt dat ze de digitale meter al hebben laten installeren, nu niet zeker is of die verplicht blijft. "Je probeert als burger te doen wat moet, maar daar bereik je duidelijk niks mee."

Digitale meters: in 2029 moet iedereen er verplicht een hebben. Of dat is toch hoe het tot nu toe in de wetgeving staat. Nu Vlaams minister van Energie Zuhal Demir een kosten-batenanalyse laat uitvoeren omdat de digitale tellers ons toch meer kosten dan gedacht, is er twijfel of die wetgeving stand gaat houden.

Ze zouden dubbel zo duur zijn als elders in Europa. Daarom vraagt de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) zich af of het nog wel nodig is die digitale meter te installeren bij iedereen. Die vraag roept op haar beurt heel wat vragen op bij consumenten. "Wat gebeurt er dan met de eigenaars van zonnepanelen die misschien niet moeten overschakelen?", vraagt Jelle zich bijvoorbeeld af.Ā Ā 

"Eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter krijgen zo toch een oneerlijk nadeel ten opzichte van eigenaars met terugdraaiende tellers?" Er moet volgens hem een manier gezocht worden zodat iedereen gelijk behandeld wordt, als het ooit zo ver komt.Ā  Ā 

BELUISTER - "De regelgeving verandert niet", klinkt het in "De wereld vandaag" op Radio 1:

Beter koppig?

Heel wat mensen met zonnepanelen vragen zich af of ze niet beter wat meer uitstel hadden moeten vragen toen Fluvius voor de deur stond. "Ik wilde als goede burger gewoon doen wat toch onvermijdelijk was", zegt Bart uit Heers, "maar een vriend deed het omgekeerde en heeft niemand binnengelaten. Zoveel jaar later blijkt wie er aan het langste eind trekt".

Bart is teleurgesteld dat de Vlaamse overheid haar eigen keuzes in twijfel trekt. "Waarom kunnen ze niet eens iets van de eerste keer goed doen? Mocht een vergelijkbare situatie zich nog voordoen in de toekomst, dan ga ik ook de koppigaard uithangen, hoor. Ik laat me niet meer vangen."

Ook Bieke zou haar beslissing graag omkeren, nu ze weet dat er misschien een uitweg is. "Ik zou onmiddellijk de terugdraaiende teller terugnemen. Dan is de energie die ik opwek ten minste 100 procent voor mezelf."

Uitstellen is geen optie

Heel wat mensen schuiven die installatie van de digitale teller nu liefst zo ver mogelijk voor zich uit. Ook Gustaaf uit Buggenhout. "Ik heb een afspraak eind februari, maar nu er een nieuwe analyse is aangevraagd, stel ik me de vraag of ik dat bezoek niet nog wat kan uitstellen."

Weigeren, kan dat? Ā 

Nee. De wetgeving is nog steeds dezelfde, dus een digitale meter is nog steeds verplicht, bevestigt het kabinet van Demir. Zij heeft een analyse aangevraagd, maar tot de resultaten van die analyse, wijzigt er niets.Ā 

Fluvius zal de wetgeving ook blijven respecteren die nu geldt en de controles en installaties blijven uitvoeren zoals voorzien. Ā 

In twee gevallen kan je toch (even) om uitstel vragen:Ā Ā 

  1. Mensen met zonnepanelen die voor 2021 zijn geplaatst en die een oude terugdraaiende teller hebben. Die krijgen totĀ 1 januari 2025.Ā Ā 
  2. Mensen met een exclusief nachttarief (dat zijn meestal gezinnen met accumulatoren of nachtboilers).Ā Die krijgen uitstel tot 1 januari 2028.

Wat als je toch weigert?

Een afspraak verplaatsen omdat die niet goed uitkomt, kan altijd, maar oneindig uitstellen is niet mogelijk. Je kan weigeren de deur te openen. Dan krijg je een aangetekende brief. Vervolgens volgt een ingebrekestelling en eventueel nog een tweede. In totaal kan je dat zo'n 600 euro kosten. Ā 

Als je blijft weigeren, kan je voor de rechter gedaagd worden door Fluvius. Bij Fluvius zijn 2 rechtszaken lopende. Niet veel mensen laten het zo ver komen dus.Ā 

Gustaaf heeft zijn zonnepanelen al sinds 2008 en is tevreden met zijn systeem nu. "Ik weet hoe het werkt en schrijf mijn gebruik regelmatig op."

Hij heeft ook het gevoel dat hij geld zou mislopen met zo'n digitale meter. "Mijn bedoeling is om zelf energie op te wekken voor mijn dagelijks gebruik. Dat lukt nu prima, maar met een digitale meter is het systeem helemaal anders."

Niet alleen mensen mƩt zonnepanelen willen dat bezoek uitstellen, ook Dries uit Leuven, die geen zonnepanelen heeft, snapt de noodzaak niet. "Die digitale meter is geen toevoeging voor mij. Ik kan nu perfect mijn meterstanden zien en doorgeven. Zeker als ik zie dat die meter nog eens geld gaat kosten, hoeft het voor mij niet."

Meest gelezen