© Lisa Van Damme; LVD

Recordaantal leerlingen met gedrags- of leerstoornis: “Verdachte en veel te spectaculaire stijging”

Vlaanderen telde afgelopen schooljaar een recordaantal leerlingen met een gedrags- of leerstoornis, zo schrijft De Tijd. “Dit is een verdachte en veel te ­spectaculaire stijging”, zegt Elke Struyf, voorzitster van de commissie Inclusie.

mtm
Bron: BELGA

Uit de nieuwe jaarcijfers van de Centra voor Leerlingen­begeleiding (CLB) blijkt dat in het schooljaar 2022-2023 meer dan 21.000 leerlingen een document kregen dat hen toegang geeft tot gespecialiseerde zorg en extra begeleiding.

Meer dan 6.000 leerlingen werden vorig jaar gediagnosticeerd met autismespectrumstoornis. Op nummer twee staan emotionele of gedragsstoornissen, goed voor meer dan 5.100 kinderen. Daarna volgen kinderen met een lichte verstan­delijk beperking of ernstige leerstoornis, meer dan 4.000.

“Te snel een label opgeplakt”

“Dit is een verdachte en veel te ­spectaculaire stijging die niet meer samenhangt met het voorkomen van bepaalde aandoeningen. Te veel leerlingen krijgen te snel een label opgeplakt”, zegt Elke Struyf, professor onderwijswetenschappen aan de UAntwerpen en voorzitster van de commissie Inclusie.

Meerdere betrokkenen wijzen op een systeemfout, zo schrijft De Tijd. Met een label op zak kan een school aankloppen bij de leersteuncentra die specia­listen uitsturen naar klassen en leerlingen extra ondersteuning ­geven. Die centra worden door de Vlaamse overheid gefinancierd op basis van het aantal attesten bij de leerlingen, waardoor het ­interessant is om zo’n label te hebben.

Aanzuigeffect

“Dat systeem maakt dat het CLB onder enorme druk komt te staan om attesten af te leveren”, zegt ­Stefan Grielens, directeur van het Vrij CLB Netwerk. Bijna 500 CLB-medewerkers zijn voltijds bezig documenten op te maken die de vertaalslag maken naar de zorg die een leerling op school nodig heeft. “Als een label toegang geeft tot meer mensen en middelen in een school, kan je een aanzuig­effect verwachten.”

Volgens Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) is het een kwestie van tijd voor het tij weer keert. “Deze cijfers dateren van voor het leersteundecreet, dat sinds dit schooljaar wordt ­uit­gerold en ingrepen bevat die tegemoetkomen aan dit probleem”, klinkt het.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer