Meer op ‘coolcation’, meer ‘investidaten’ en skinny jeans en ballerina’s komen terug: 6 trendwatchers over 2024
“2024 wordt het jaar waarin we onszelf wat meer zullen gunnen”, zegt HLN-chef Jelle Beeckman. En niet alleen meer ‘moodfood’: ook op vlak van interieur, beauty, kleding, liefde en reizen belooft dit jaar verwennerij. Zes vakmensen over de nieuwe hypes. “Silent trips zitten in de lift, liefst gecombineerd met een citytrip.”
“Een enorme trend zijn multicolor-interieurs, vooral bij een jong en stedelijk publiek. Terwijl vroeger de nadruk op een accentkleur lag, gaan mensen nu verschillende kleuren samen combineren en zo een heel levendig interieur creëren. Enerzijds met pastels, maar het kan ook kunstiger met diepe kleuren zoals smaragdgroen of bordeauxrood. Zelfs de fans van ‘bohobeige’ ton-sur-ton-interieurs zullen meer contrast of kleuraccenten toevoegen. Bijvoorbeeld met Peach Fuzz, de nieuwe Pantone-kleur. Die kent al even zijn opmars en is met zijn abrikoostinten een alternatief voor het babyroze.”
“In 2024 reizen we ook terug naar de seventies en eighties. We beginnen een liefde te koesteren voor retrovormgeving. Heel veel woonmerken produceren stukken in een vormgeving uit de jaren zeventig. Dat zie je aan de materialen en kleuren: houtsoorten van toen, roestkleuren, geometrische motieven. Die trend zal het gebruik van echte vintage overstijgen.”
“Alles wat rond en gebogen is, breekt definitief door. Die organische vormen zagen we al, maar dit jaar zal het de nieuwe standaard zijn. En niet louter als een accent, maar als rode lijn door hele gebouwen en interieurs. Dankzij het coconeffect dat begon met corona en versterkt wordt door alle negativiteit in de wereld. We willen opnieuw meer gezelligheid.”
Chromé of zilver is bezig aan een opmerkelijke comeback
“Naast de standaard zithoek of keuken willen steeds meer mensen een plek waar ze gezellig gasten kunnen ontvangen. Een low-dining hoek of een koffiecorner. We willen de leuke vibe van horeca ook thuis. Het creëren van een luxegevoel hoort daarbij. Denk aan kasten of muren met sierlijsten. We schilderen onze wanden en plafonds minder in één effen kleur, maar gaan voor meer textuur.”
“De laatste jaren vonden we goud en messing heel chic, nu zien we een opmerkelijke comeback van chromé of zilver. Al is de interieurstijl ondergeschikt aan alles wat met energiezuinigheid te maken heeft. Dat is voor veel mensen prioriteit nummer één.”
“We hebben het stilaan gehad met het Y2K-stijltje met baggy broeken en minirokken. De skinny broek is back en aan een comeback bezig. Opmerkelijk, want veel mensen hebben gezworen die nooit meer te dragen. Maar we willen onze benen weer laten zien.”
“Het modebeeld wordt weer formeler en volwassener, met soberdere silhouetten en meer getailleerde stukken. Er komt weer meer elegantie in onze manier van kleden. ‘Quiet luxury’ blijft een hot topic. Ik zag op de catwalks veel chique stoffen zoals satijn en tweed. Net zoals de preppystijl, met veel Lacoste-polo’s en sportieve invloeden. Rich and sporty.”
“Designers gaan voor sterke schouders, getailleerde heupen en meer volume in rokken en jurken. De afgelopen jaren zagen we veel naked dresses, cropped tops en blote buiken. Bloot blijft een trend, maar dan ook op een elegantere en luxueuzere manier met laag uitgesneden topjes en blouses die de schouders of sleutelbeenderen accentueren.”
De ballerina wordt dé platte schoen van 2024
“Verder zag ik veel uitlopende mouwen. Niet vanaf de elleboog, maar vooral vanaf de handen of de polsen. Ook mouwen die de hele hand bedekken of zelfs langer. De clutch is helemaal terug van weggeweest. Ook riemen, vaak met grote gespen, zullen niet weg te denken zijn. De ballerina wordt dé platte schoen van 2024. Verder spotte ik héél veel strikjes en ook heel veel rode panty’s.”
“Rood en grijzig lichtblauw worden de kleuren waar je niet naast kan kijken. Die tint sluit mooi aan bij de neutrale kleuren die we al in ons palet hebben, zoals ecru, grijs, marineblauw, zwart en wit. De pastels blijven hot. Waar we van afstappen, is het barbieroze. Na de hele hype hebben we dat nu wel gezien. Als we toch één roze zullen kiezen, zal dat Peach Fuzz zijn. De Pantonekleur van het jaar is een luxueus roze en past daarmee in het verhaal van quiet luxury. Het past perfect bij onze basisgarderobe.”
“Vooral jonge meisjes hechten enórm veel belang aan huidverzorging, en dat is besmettelijk. (lacht) Want ze zetten ook hun mama’s ertoe aan om met een nieuwe blik naar hun huid te kijken. De traditionele influencers krijgen gezelschap van professionals. Dermatologen en artsen vinden hun weg naar sociale media, waar ze hun kennis en expertise met een breed publiek delen.”
We zijn meer dan ooit bezig met de gezondheid van onze hoofdhuid
“Overigens is skincare niet langer beperkt tot potjes en crèmes. Ons badkamerritueel wordt een holistisch samenspel van supplementen, voedings- en leefstijladvies. Met de komst van de Japanse headspa zijn we meer dan ooit bezig met de gezondheid van onze hoofdhuid. Denk: rozemarijnolie op je kruin, stoombadjes voor je haar, en vooral heel veel kapsels zonder hittetools. Een toffe brushing is hét kapsel du moment. Liever vast? Inspiratie halen we uit de Spice Girls-era. Denk: zigzagscheidingen en strakke knotjes met – letterlijk – een steekje los.”
“Make-upgewijs gaan we voor effortless met een vleugje kleur. Logisch, met de focus op skincare heeft niemand zin om alles weer dicht te plamuren. Make-up is geen must, maar iets om mee te spelen. Het is onderdeel van een totaalconcept. Nu eens minimalistisch en clean, dan weer een zotte eyeliner of opvallende lippen. Het belangrijkste: alles kan en mag, dus experimenteer.”
“We combineren steeds meer verschillende wereldkeukens, en gaan daar alsmaar verder in. Ook thuis. Denk maar aan Mexicaanse taco’s met Thaise of Italiaanse vullingen. Of sushibowls met andere invloeden. Net omdat er veel meer van dat soort producten in de winkels liggen, beginnen mensen ze samen te voegen. Zeker de jonge generatie. Zo ontstaan veel nieuwe en boeiende gerechten. Fusion is een belangrijke trend.”
“De voorbije jaren zagen we vooral veel Midden-Oosterse invloeden, dankzij Ottolenghi, maar nu is de oosterse keuken meer aan zet. We zullen met zijn allen smullen van noedels. Vroeger had je alleen Aïki Noodles, nu hebben supermarkten al een heel schap met allerlei merken van kant-en-klare noedels.”
De grenzen tussen de heel chique restaurants en de topbrasserieën zullen alleen nog meer vervagen
“Ook comfortfood of moodfood zal superpopulair zijn. We blijven nog altijd gefocust op gezond eten, maar we zullen onszelf vaker iets gunnen, zonder schuldgevoel. Door al het slechte nieuws zeggen we al sneller: fuck it, wij leven maar één keer, dus die chocoladekoek ga ik toch nemen. Die extraatjes om ons goed te voelen worden erg belangrijk.”
“Dat vertaalt zich ook in onze restaurantbezoeken. We gaan liever twee keer betaalbaar per maand uiteten dan één keer duur. De grenzen tussen de heel chique restaurants en de topbrasserieën zullen alleen nog meer vervagen. Ook hamburgertenten en broodjeszaken worden specialer.”
“En ten slotte is 2024 misschien het jaar waarin we onze cocktails en koffies zoeten met cacaopulp. Die substantie in cacaobonen gooien ze vaak weg, maar in Amerika dient het vaak als gezonde suikervervanger. Ook bij ons zie je het al in koffiezaakjes en cocktailbars.”
“De trend om alle grote kunstwerken en monumenten te bezoeken is passé. We zoeken liever naar plaatsjes die niet zo toeristisch zijn en waar meer rust heerst. Kleinere steden zoals Bologna en Düsseldorf zijn verborgen pareltjes en geen B-bestemmingen.”
“Silent trips zitten in de lift, maar voor veel mensen is twee weken alleen in een boshutje too much. Velen zullen het eerder combineren met een citytrip. Multigeneratiereizen zijn populairder dan ooit, met grootouders die op reis gaan met hun kleinkinderen, of de hele familie samen. We doen al zoveel apart tijdens het jaar, dat we tijdens onze vrije tijd zo veel mogelijk qualitytime met elkaar willen doorbrengen.”
Reizen met de trein zien we nog als een beleving. Terwijl vliegen dat voor velen al lang niet meer is
“Reizen met de trein wordt ook steeds belangrijker. In 2024 is het uitkijken naar de gerestaureerde Oriënt-Express tussen Parijs en Istanboel. Die grandeur van vroeger met een duurzame aanpak zal veel mensen aanspreken. Reizen met de trein zien we nog als een beleving. Terwijl vliegen dat voor velen al lang niet meer is. Veel reizigers zijn het beu dat ze als vee behandeld worden en kiezen daarom meer voor premium economy met extra beenruimte, of zelfs voor business.”
“Verder gaan we meer op coolcation, naar koudere klimaten. In de zomer op vakantie gaan naar Malaga is een hittegolf riskeren, en dat vinden we niet meer aangenaam. Er zal ook meer buiten het seizoen gereisd worden, vooral om de kosten onder controle te houden. Prijs-kwaliteit wordt belangrijker. Cruises zijn niet goedkoop, maar met een rederij als Holland America Line kan je met een gezin toch betaalbaar naar een filmachtige bestemming zoals Alaska.”
“We zullen dit jaar meer inzetten op kwaliteit in plaats van kwantiteit, want we hebben nood aan echte connectie. Het wordt een beetje het omgekeerde principe van datingapps waarop we lustig swipen. Wie echt een goede partner zoekt, hoeft niet veel matches te hebben. Wel de juiste. Dat zullen we onder meer doen door sneller op date te gaan, zoals met de app Breeze. En door apps kritischer te gebruiken.”
“De grootste verandering zal het VR-daten zijn. Je kan van thuis uit met een virtualrealitybril en gepersonaliseerde avatar daten op virtuele locaties. Je komt meer te weten over elkaar dan via een korte bio op Tinder en je kan mensen van over de hele wereld ontmoeten. Al is dat uitkijken: je wil toch een partner die in het dagelijks leven naast jou kan staan.”
We zullen onze dates vaker screenen en alle mogelijke info erover online gaan opzoeken
“Ook investidaten wordt een ding nu online daten zich in extremere vormen doorzet. We zullen onze dates vaker screenen en alle mogelijke info erover online gaan opzoeken. Ga daar niet te ver in, want daten vereist ook dat je je openstelt.”
“Tot slot merk ik dat datingcoaches steeds vaker koppels samenbrengen. Zo’n bureau maakt een grondige analyse van welke partner potentieel heeft. Maar het is geen exacte wetenschap.”
“Bij de jeugd zou de trend wanderlove een ding worden. De generatie tussen 18 en 34 jaar schuwt een langeafstandsrelatie niet. 61 procent wil verhuizen naar een andere stad en een op de drie wil naar een ander land om een partner te volgen, blijkt uit een iVOX-onderzoek. De wereld wordt kleiner, al is het op termijn fijn om iets dicht bij elkaar op te bouwen.” Sarahs volledige analyse over daten in 2024 lees je hier. De voorspellingen van relatietherapeuten Chloé De Bie en Wim Slabbinck over relaties in 2024 lees je hier.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Waarom vinden we het zo leuk om BV's te zien afzien op tv? Socioloog: "Je moet opletten bij zulke programma’s”
-
PREMIUM
“Zonder die kus had mijn leven er heel anders uitgezien.” De stoute kantjes van Stephanie Planckaert
In ‘Families XXL’ op VTM kijkt Stephanie Planckaert (35) binnen bij zes grote gezinnen. Zelf is ze lid van de bekendste familie van ons land, maar achter de schermen zijn er roddels, romantische briefjes en te veel straffe cocktails, bekent ze in onze reeks waarin we BV’s stoute vragen stellen. Het échte leven van een Planckaert? “Ik schrik er niet meer van als er iets achterbaks gebeurt.” -
Komen liefdesbrieven terug? 2 experts leren je de mooiste te schrijven: “Gebruik ChatGPT op een slimme manier”
Vroeger communiceerden koppels via liefdesbrieven. Vandaag belanden pen en papier onder het stof. En toch is een liefdesbrief waardevoller dan ooit voor je relatie, vertellen relatietherapeuten Chloé De Bie en Filip Geelen. Wat zijn de ingrediënten van een goede brief? Mag je ChatGPT gebruiken? En wat als je een lelijk geschrift hebt? “Je moet geen goede schrijver zijn.” -
-
PREMIUM
Welke ‘regels’ voor een goede relatie zijn onzin? Relatietherapeuten noemen er 20: “Je flirt er beter op los”
-
PREMIUM
Tourist LeMc over vader zijn, een BMW kopen en huilen: “Ik dacht dat ik geduldig was, tot ik 3 kinderen had”
Zanger Johannes Faes, beter bekend als Tourist LeMC (39), zingt de pannen van het dak in ‘Liefde voor muziek’. Hij liet er nog geen tranen, want emoties uiten is niet zijn sterkste kant. Hij is wél goed in patsergedrag, kussen op z’n Marokkaans en discreet vrijen, verklapt hij in onze reeks waarin we BV’s stoute vragen stellen. “Ik had veel te compenseren, denk ik.” -
OPROEP. Sta jij op de wachtlijst voor puberteitsremmers?
In Vlaanderen staan honderden jongeren op de wachtlijst voor puberteitsremmers, een geneesmiddel dat de ontwikkeling van geslachtshormonen onderdrukt. Wacht jij ook op dosis? Of ben je ouder van een kind op de wachtlijst? Dan wil NINA jouw verhaal horen. -
“Ik heb geweldige seks met mijn knappe schoonzoon.” 40 Vlamingen beschrijven de fantasie waarvoor ze zich schamen
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
Welke film- of tv-scène schudde je seksueel wakker? 40 reacties: “Ik keek er samen met mijn stiefbroer naar”