Bart De Wever (N-VA, links) en Paul Magnette (PS, rechts) waren na de vorige verkiezingen een tijdje preformateur

Wat is een zakenkabinet? En hoeveel kans maakt het? 4 vragen over voorstel van N-VA-voorzitter De Wever

Een zakenkabinet, met een beperkte bevoegdheid, dat meteen na de verkiezingen aan de slag kan gaan. Dat is het voorstel dat N-VA-voorzitter Bart De Wever in het publiek gooide, op de nieuwjaarsreceptie van zijn partij. Maar wat moeten we ons daarbij voorstellen? En hoeveel kans maakt het?

1. Wat stelt De Wever nu precies voor?

Een zakenkabinet, dat is volgens Van Dale "een regering die, los van een partijprogramma, de lo­pen­de za­ken re­gelt". Dat lijkt niet helemaal wat De Wever bedoelt. 

De partijvoorzitter kijkt vooral naar een regering met een beperkte bevoegdheid: de begroting en enkele socio-economische hervormingen. Terwijl die regering aan de slag is, zouden de onderhandelingen over confederalisme - meer bevoegdheden naar de regio's - en de andere socio-economische hervormingen kunnen worden gevoerd. 

"Aan Franstalige kant zullen de linkse partijen winnen", zei De Wever daarover eind vorig jaar in "De afspraak op vrijdag". "Ik wil afscheid nemen van de PS, zodat die partij niet langer de welvaart in Vlaanderen kan doen afnemen. Dat kan enkel met confederalisme." En dus moet er - volgens De Wever nog één keer - een regering met de PS worden gevormd, om net die hervormingen te kunnen doorvoeren. 

"Die omvorming, dat zal een paar jaar duren", zegt de voorzitter. "En dus wil ik mij engageren om in tussentijd een zakenkabinet te leiden. Daarin zullen we een aantal jaar de weg moeten vinden tussen twee tegengestelde realiteiten (de visie van de N-VA en de PS staan lijnrecht tegenover elkaar, red.). Dat wordt geen makkelijke opdracht, maar het moet."

"Het voorstel van De Wever lijkt op wat de regering-Dehaene I was, na de verkiezingen van 1991", zegt politicoloog Nicolas Bouteca (UGent). "Die startte ook als een soort zakenkabinet (een noodregering werd het toen genoemd, red.), dat meteen aan de slag wilde en wel zou zien waar het uitkwam. Vrij snel werd het een volwaardige regering, die doorheen de regeerperiode een staatshervorming doorvoerde."

"Dat is ook hoe ik het voorstel interpreteer", zegt Bouteca. "Eigenlijk zegt De Wever: laat ons niet te lang onderhandelen en meteen aan de slag gaan. Over een staatshervorming moet er wel een princiepsakkoord zijn, maar de uitwerking kan ook hier tijdens de regeerperiode gebeuren."

2. Waarom komt De Wever met dit voorstel?

"Dit is een en al strategie", zegt politicoloog Dave Sinardet (VUB) daarover. "De andere partijen zeggen dat de N-VA het land jarenlang wil gijzelen, met een eindeloze regeringsvorming. Ze wijzen daarvoor naar de staatshervorming, die de partij wil. Het wordt moeilijk - en het zal lang duren - om daar een akkoord over te vinden met zoveel verschillende partijen."

Met dit voorstel weerlegt de N-VA de kritiek van andere partijen

Politicoloog Nicolas Bouteca

Met het voorstel tot een zakenkabinet komt de N-VA nu met een antwoord. "Een lange regeringsvorming is weinig aantrekkelijk voor de kiezer", zegt Bouteca. "Met dit voorstel weerlegt de N-VA die kritiek."

"Daarnaast wil de N-VA ook graag eerst een federale regering vormen en pas dan de Vlaamse", zegt Bouteca. "Hoe eerder er federaal een regering is, hoe sneller er ook Vlaams bestuurd kan worden. Ook dat is niet onbelangrijk voor de partij."

BEKIJK - Zowat 5.000 leden van N-VA hebben de nieuwjaarsreceptie van de partij bijgewoond:

Videospeler inladen...

3. Hoeveel kans maakt zo'n zakenkabinet?

Het korte antwoord: weinig tot geen. "De Wever spreekt over een beperkte regering, die vooral de begroting en socio-economisch aan de slag moet", zegt Sinardet. "Maar de begroting, dat is in se alles natuurlijk. Waar geef je geld aan en waar bespaar je? Dat is net de essentie van de politiek."

De Wever kijkt voor die kleine regering ook naar de PS, maar zoals gezegd: die twee partijen staan lijnrecht tegenover elkaar, ook over die socio-economische onderwerpen. "En dus zal er daarover moeten worden onderhandeld", zegt Sinardet. 

"Bovendien moet je ook nog andere partijen vinden die mee die regering vormen, om een meerderheid te hebben", zegt de politicoloog. In 2020 hadden ze ook bijna een akkoord, de N-VA en de PS. "Maar daar is toen geen meerderheid rond gevonden. Waarom zou het nu dan wel lukken? Bovendien zul je sowieso ook partijen hebben die meteen een volwaardige regering willen in plaats van een beperkte."

En dan is er nog iets anders. "Als je zo'n regering met beperkte bevoegdheden opstart, haal je de druk weg om een échte regering - en de bijhorende hervormingen - op te starten", zegt Sinardet. "Het kan zijn dat je hiermee de status quo installeert."

Paul Magnette (PS) en Bart De Wever (N-VA) waren na de vorige verkiezingen een tijdje preformateur

4. Kan (en wil) De Wever écht premier worden?

Ook hier is het korte antwoord: (wellicht) niet. "Het hangt uiteraard niet enkel van hem af", zegt Bouteca. "Meestal is de premier iemand van de grootste politieke familie in ons land. De kans lijkt groot dat de socialisten de grootste familie worden. In dat geval maakt PS-voorzitter Paul Magnette meer kans op het premierschap dan De Wever."

Bovendien is ook de vraag of hij het écht wil. "Geen keuze van het hart", noemde hij het gisteren zelf al. "Iedereen weet dat De Wever liever burgemeester van Antwerpen wil blijven en achter de schermen aan de touwtjes trekt", zegt Bouteca. "Maar het is belangrijk om als partij ook een kandidaat-premier naar voren te schuiven in de campagne. Diep vanbinnen weet hij wel dat de kans klein is en wil hij het misschien ook niet echt."

Bart De Wever wil het liefst van al burgemeester van Antwerpen blijven

Politicoloog Dave Sinardet

Daarnaast is het ook niet de eerste keer dat De Wever zich openlijk kandidaat stelt om het later niet te doen. "In 2014 was de campagne van de N-VA volledig rond hem opgebouwd", zegt Sinardet. "Doorheen die campagne zag je de uitspraken zo opschuiven. Gaandeweg sloot hij het premierschap steeds minder uit, om uiteindelijk net voor de verkiezingen te zeggen dat hij het zou doen als het gevraagd wordt."

"Bij de verkiezingen van 2019 was hij kandidaat als minister-president voor Vlaanderen, maar binnen de partij was het toen al duidelijk dat hij dat niet zou doen. Uiteindelijk heeft Jan Jambon die functie opgenomen."

Na juni komt oktober: opnieuw verkiezingen, deze keer voor de steden en gemeenten. Wordt hij dan opnieuw burgemeester of gaat de keuze toch eerder naar het premierschap?

"In het verleden was dat jongleren met die verschillende ambities al moeilijk, maar door de verkiezingskalender dit jaar wordt het nog wat lastiger", zegt Sinardet. "De Wever geeft nu eigenlijk een vreemd signaal naar de Antwerpse kiezer, want tegelijk wil hij ook burgemeester blijven. Al kan hij zich wel wat permitteren. De Wever is zo goed als zeker van zijn burgemeesterschap, omdat er gewoon geen concurrentie is in de stad."

BELUISTER - Het gesprek met politicoloog Nicolas Bouteca in "De ochtend" op Radio 1:

Meest gelezen