Sommige supermarkten waarschuwen hun klanten nu al voor krimpflatie.© ANP

Minder product voor de oude prijs? Vooruit wil er komaf mee maken

Een nieuwe verpakking, dezelfde prijs, maar toch minder inhoud. Vooruit dient een wetsvoorstel in om komaf te maken met het fenomeen van krimpflatie.

Siska Thuysbaert

Een ijstaart van 750 milliliter die een nieuwe verpakking krijgt waar plots maar 650 milliliter in zit, maar waar je nog exact evenveel voor betaalt. Het kan je ook overkomen met een pak chips, een pot pastasaus, een zakje rijst of een vlootje boter. Het fenomeen waarbij voedselproducenten de inhoud van de verpakking verminderen, maar de prijs behouden, wordt ook wel ‘krimpflatie’ genoemd. “Grote bedrijven slaan hun slag, terwijl de kleine man de dupe is”, zegt Kris Verduyckt, Kamerlid voor Vooruit. Hij dient een wetsvoorstel in om het probleem aan te pakken.

Kris Verduyckt.© Belga

Eerst en vooral is er meer nood aan transparantie, vindt Lommelaar Verduyckt. Enkele supermarkten waarschuwen hun klanten al voor producten die krimpen. Maar Vooruit wil de voedselfabrikanten nu gaan verplichten om de consument op de hoogte te brengen. “Vergelijk het met verkeersborden die waarschuwen voor een gewijzigde verkeerssituatie”, zegt Verduyckt. “De fabrikant moet duidelijk aangeven dat het product gewijzigd is. Zo zal de consument ook waakzamer zijn.”

Bedrieglijke handelspraktijk

Maar de verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de consument, volgens Vooruit. “Die moet dan maar alle hoeveelheden en prijzen gaan vergelijken? Dat kan niet de bedoeling zijn. Mensen doen vaak snel hun inkopen voor of na het werk en hebben daar geen tijd voor”, zegt Verdyckt. Daarom wil de partij dat krimpflatie bestempeld wordt als een bedrieglijke handelspraktijk. “Als fabrikanten de inhoud van producten verminderen om prijsstijgingen te verdoezelen, dan is dat misleiding. En dan moeten we dat ook zo benoemen. Alleen zo kan de Economische Inspectie optreden en wordt deze slinkse marketingtruc strafbaar”, klinkt het.

Naast krimpflatie wil Vooruit ook de strijd aangaan met “schijnaanbiedingen zoals family packs of maxipacks”.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer