Openbaar vervoer

TreinTramBus stelt De Lijn in gebreke voor dienstverlening rond Mechelen

De Centrumpendel in Mechelen moest tegemoetkomen aan de bereikbaarheidsproblemen in het centrum van de stad.© Patrick Hattori

Reizigersorganisatie TreinTramBus stelt De Lijn en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) in gebreke vanwege de “aanslepende barslechte service” op het Mechelse stadsnet.

belga

TreinTramBus noemt het aanbod van De Lijn in de regio Mechelen al sinds een besparingsronde in 2012 “minimaal” met doorgaans slechts om het half uur of om het uur een bus. Maar sinds kort loopt het volgens de belangenorganisatie pas echt de spuigaten uit. Op sommige dagen zouden minder dan de helft van de voorziene ritten worden gereden.

“Op 23 december 2023 maakte De Lijn bekend dat het met ingang van 8 januari 2024 in drie regio’s structureel ritten schrapt vanwege personeelstekorten”, klinkt het. “Op weekdagen worden officieel meer dan 120 ritten per dag geschrapt. Die officiële lijst was al een bittere pil om te slikken, maar in de praktijk vallen er veel meer ritten weg, en niet alleen op weekdagen. Soms wordt een lijn urenlang niet bediend.”

Reizigers worden aan hun lot overgelaten en haken massaal af, meent TreinTramBus, dat zowel naar het tekort aan technici wijst als naar de hoge leeftijd van heel wat bussen. “De Vlaamse regering is verantwoordelijk voor de chronische onderinvestering in het voertuigenpark van De Lijn, maar het is ook De Lijn die ervoor kiest om in Mechelen steevast de oudste bussen in te zetten”, verklaart TreinTramBus de ingebrekestelling.

TreinTramBus eist een actieplan om de rituitval nog tegen deze zomer terug te dringen tot maximaal 2 procent, en tegen het einde van het jaar het volledige aanbod te verzekeren. Momenteel geschrapte ritten moeten weer worden ingevoerd, klinkt het, en de vloot moet worden verjongd. Getroffen reizigers zouden ook een compensatie moeten ontvangen.