Zware sneeuwval zorgde nét niet voor filerecord, maar ook vanochtend wordt het spannend

Met 1.500 kilometer aan vertraagd verkeer is 17 januari 2024 de op één na zwaarste dag in de metingen. Door de aanhoudende sneeuw reden bussen, vrachtwagens en auto’s zich vast. Ook donderdagochtend wordt spannend.

kba, mts, tlb

De filebarometer van Touring Mobilis telde woensdag om 16.50 uur 1.546 kilometer file op de Belgische snel- en gewestwegen. Dat is maar iets minder dan het record van 1.674 kilometer in de ochtend van 12 maart 2013, nog zo’n sneeuwdag. En dan te zeggen dat grote delen van Oost- en West-Vlaanderen en van Antwerpen dit keer nauwelijks een vlokje te zien kregen.

Het gaat om alle plaatsen waar auto’s trager reden dan normaal en dus niet om files in de strikte zin van het woord. “Wat we vooral zagen, was massaal veel traag verkeer”, zegt VRT-verkeersexpet Hajo Beeckman. “Vaak is de linkerrijstrook van een snelweg niet berijdbaar, waardoor alles over twee rijstroken moet. Dat is zo’n beetje het effect van wegenwerken: vertraging dus. Iedereen rijdt uit voorzichtigheid ook trager. Dat vertraagde verkeer komt als files door in onze barometer.”

Verkeersproblemen

Volgens het Verkeerscentrum stond er tijdens de piek zowat 350 km file op de Vlaamse snelwegen, al was ook dat gedeeltelijk het gevolg van een verlaagde maximumsnelheid. Door de aanhoudende sneeuwval was er geen strooiwagen of sneeuwruimer opgewassen tegen al dat wit. Die verspreidden 4.600 ton zout en pekel, maar vooral de linkerrijstrook was vaak witter.

“Dat komt omdat er daar minder verkeer rijdt en het strooizout daar dus minder ingereden wordt”, zegt Katrien Kiekens van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Bovendien: het is niet omdat je aan het rijden bent en de weg kleurt wit, dat je je meteen moet afvragen waar de strooiwagens blijven. Het kan zijn dat ze al gestrooid hebben, maar dat het nog moet worden ingereden om te werken.”

© Serge Minten

Op heel wat plaatsen in Vlaanderen was het wel degelijk aanschuiven, tot 2 uur lang. Op verschillende plaatsen reden vrachtwagens zich vast en gingen auto’s aan het slippen. Zeker aan op- en afritten was het een hachelijke en soms tijdrovende onderneming.

Ook de bussen hadden het moeilijk. Tegen 16 uur riep De Lijn in Limburg alle buschauffeurs binnen omdat het te gevaarlijk werd. In Oost-Vlaanderen liepen de vertragingen op tot een half uur en in Vlaams-Brabant werden sommige haltes niet bediend.

Op het spoor waren er minder problemen, al stond er in Vilvoorde wel een trein 20 minuten stil nadat ze geraakt was door een sneeuwbal. De klap was zo groot dat de bestuurder vreesde dat er iemand onder de trein was terechtgekomen.

Ochtendspits

© Karel Hemerijckx

Ook donderdagochtend is het nog spannend. Want na de te verwachten sneeuw was er de te verwachten vorst. En aangevroren sneeuw glibbert óók.

De strooidiensten doen in ieder geval nog een nachtje door. “We raden weggebruikers aan om erg voorzichtig te zijn”, zegt het AWV. “Het winterse weer heeft Vlaanderen nog niet verlaten. Het risico op gladde wegen blijft voorlopig nog bestaan. De neerslagzone zal pas tegen donderdagochtend Vlaanderen verlaten. Ook de wegdektemperaturen gaan alweer stevig onder het vriespunt waardoor er een grote kans is op gladheid de komende nacht. Onze strooidiensten volgen de toestand op de weg op en rijden uit waar en wanneer nodig. Pas uw snelheid aan en houd afstand!”

“Onze ploegen zullen in cascade rijden om alle rijstroken tegelijkertijd te strooien”, zegt Gijs Moors van Wegen en Verkeer Limburg.

“Waakzaamheid blijft het codewoord, want de kans op verstoord treinverkeer blijft aanwezig”, klinkt het bij de NMBS. “Woensdag viel het goed mee door goede voorbereidingen die we getroffen hebben. Reizigers kunnen app of website checken voor de laatste informatie.”

“Alles hangt af van hoe glad het zal zijn”, zegt De Lijn. “De strooidiensten moeten hun werk doen, ze doen hun uiterste best. Op dit moment is moeilijk in te schatten of het busverkeer morgen meteen weer hervat in Limburg. Ons winteractieplan is van kracht waarbij we er onder meer voor zorgen dat de bovenleidingen niet aanvriezen en we wintertrams inzetten. We zullen ook strooien aan onze haltes.”

© Marc Herremans - Corelio

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer