We laten minder maaltijden thuisbezorgen
We kopen minder afhaalmaaltijden. Bij de beursgenoteerde afleveraar van voeding Just Eat Takeaway zakte het aantal bestellingen vorig jaar met 9%. Door de hogere prijzen kon het bedrijf de daling van de bestelde waarde in lokale munt wel beperken tot 4%.
Just Eat Takeaway is wereldwijd actief in een twintigtal landen, waar het online bestelde maaltijden afhaalt bij 679.000 aangesloten voedingszaken en restaurants om die bij de consument aan huis te leveren. Het gaat onder meer om de VS, Canada, Australië, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en België. In ons land biedt het maaltijden uit 5.000 zaken aan.
Het platform verwerkte vorig jaar in totaal 891,5 miljoen bestellingen. Dat waren er 9% minder dan de 984,5 miljoen uit 2022. De grootste dalingen werden opgetekend in Zuid-Europa (- 16%) en Noord-Amerika (- 14%). De kleinste terugval was voor Scandinavië (- 5%). Over de activiteiten in België gaf het bedrijf geen aparte informatie.
Door de gestegen prijzen van de bestelde maaltijden was de terugval van de totale waarde van de bestellingen iets beperkter. Ze zakte 6% tot 26,45 miljard euro. Worden de wisselkoersveranderingen buiten beschouwing gelaten, dan bleef de daling zelfs beperkt tot 4%. In Scandinavië, Ierland en het Verenigd Koninkrijk werd er zelfs een toename van de omzet opgetekend.
Ondanks de terugval van het aantal bestellingen houdt Just Eat Takeaway meer geld dan verwacht over aan zijn dagelijkse activiteiten. De aangepaste bedrijfskasstroom zal in 2023 op zowat 320 miljoen euro zijn uitgekomen, iets hoger dan de 310 miljoen euro die het bedrijf zelf in het vooruitzicht had gesteld. Door de tegenvallende marktontwikkelingen besloot het immers te focussen op winstgevendheid in plaats van op groei. Het was trouwens al de derde keer op rij dat de prognoses werden opgetrokken.
Op de beurs van Amsterdam daalde de koers van het Just Eat Takeaway-aandeel met 4,12 procent tot 12,76 euro. Meer financiële resultaten publiceert het bedrijf op 28 februari.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
24
Weyts (N-VA) over capaciteitstekort in buitengewoon onderwijs: "Geld is geen probleem”
-
PREMIUM33
HET RAPPORT. Hoe deed Zuhal Demir (N-VA) het als minister? “Ze had beter wat minder zinloze oorlogjes uitgevochten”
Werkelijk niets kende Zuhal Demir (N-VA) van de meeste van haar bevoegdheden toen ze door Bart De Wever tot minister van onder meer Omgeving, Energie en Toerisme werd gebombardeerd. Alleen Justitie vond ze interessant. Maar na die aanvankelijke teleurstelling greep Demir haar bevoegdheden wel vast. Als ze sprak – of riep – werd er geluisterd. De Limburgse wist zich als minister meer dan wie ook in de markt te zetten. Maar wat realiseerde ze? En merken we daar iets van op onze energiefactuur? -
Mobilhome volledig uitgebrand op E17 in Beervelde: “Koppel zeventigers uit Dendermonde ongedeerd”
Op de E17 tussen Beervelde en Gent is dinsdagmiddag een mobilhome volledig uitgebrand. De inzittenden, een koppel zeventigers uit Dendermonde, raakten niet gewond. De bestuurder probeerde zelf nog te blussen, maar tevergeefs.Beervelde -
-
PREMIUM15
Vlaamse ex-IT’er wil ‘groene muur’ bouwen in Afrika: “Als we niets doen is het over 40 jaar te laat”
-
49
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee: Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen? Dit is jullie mening
Verkeersinstituut Vias vindt dat de marge niet meer dan 3 km/u mag bedragen bij flitscontroles. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is de verlaging van de marge een goed idee? Eerder vandaag lieten we experts aan het woord. Nu is het jullie beurt. -
185
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
PREMIUM2
ANALYSE. Faroek ziet hoe tijd in het voordeel kan spelen in zoektocht naar waarheid achter de dood van Annie De Poortere
De verdwijning van Annie De Poortere was een cold case, een onopgeloste zaak waar alle sporen dood lopen. En hoe meer tijd er verstrijkt in zo een dossier, hoe groter de kans dat de dader zijn sporen kan uitwissen of een alibi kan fabriceren. “Maar”, zo meent onze gerechtsexpert Faroek Özgünes.“Het opmerkelijke aan cold cases is dat tijd soms wél in het voordeel van de politie kan spelen.” -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
Toch geen staking op luchthaven Charleroi na akkoord met vakbonden en directie
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Marc Vinck
Kurt Vanhaverbeke
eli bosch
Marco brilmans