Direct naar artikelinhoud
Blik op BelgiëGent

Zo pakt Gent het probleem van de rondslingerende weesfietsen aan

Een berg opgeviste fietswrakken aan de Snepkaai.Beeld VDS

Fietswrakvak: de prijs voor het elegantste woord zul je er niet mee winnen, maar dat is ook niet de bedoeling van de stad Gent. Het stadsbestuur wil met het fietswrakvak een van de plagen van de moderne studentenstad aanpakken: die van de rondslingerende weesfietsen.

Al acht maanden kunnen inwoners van de Arteveldestad een ongebruikte, kaduke of anderszins krakkemikkige fiets achterlaten op acht plekken in het stadscentrum en de periferie. Sinds april 2023 zijn er in die fameuze fietswrakvakken – het blijft een tongbreker – al 421 fietsen opgehaald of ‘geoogst’, zoals iemand het bucolisch uitdrukte.

De stad is verheugd met het succes van de fietswrakvakken, en meldde deze week dat er nog twee bijkomen: een aan het buurtcentrum Gentbrugge en een andere op de fietsenparking achter Gent-Sint-Pieters. Eerder waren er al in onder meer de Meibloemstraat, aan het Buurtcentrum Dampoort en op sites van UGent, HoGent en de Artevelde Hogeschool.

App

De stad laat overigens ook zelf achtergelaten weesfietsen uit het straatbeeld plukken; er is een app ontwikkeld waarmee je die kunt melden. Een en ander gebeurt in samenwerking met de Fietsambassade, een EVA (extern verzelfstandigd agentschap) van de stad Gent die met een honderdtal medewerkers – vaak in sociale tewerkstelling - ‘aan een bruisende fietscultuur timmert’. De Fietsambassade recupereert onderdelen van de weesfietsen of herstelt ze zodat ze tweedehands verkocht kunnen worden. “Fietsen die er verwaarloosd of achtergelaten uitzien, labelen we. Dat gebeurt meestal aan het stuur. Na drie weken checken we of het label nog aan de fiets hangt. Is dat het geval, dan toont dat aan dat de fiets niet gebruikt is en wordt die ontruimd.”

De weesfietsen worden helemaal opgeknapt zodat ze klaar zijn om weer veilig de baan op te gaan. De te koop aangeboden exemplaren staan op de website van de Fietsambassade, maar je kunt langsgaan bij het Fietsendepot in de Maaltebruggestraat om ze grondiger te bekijken of eventueel uit te testen. We zien nederige modellen vanaf 150 euro maar ook een kloeke Oxford voor 170 euro. Er lonkt een hippe koersfiets voor 180 euro en een mooie, knalrode ‘Onderwaterfiets’ (700 euro): geen tweewieler om dwars door het Kanaal naar Engeland te rijden, zoals de naam zou kunnen laten vermoeden, maar een oerdegelijke tandem bedacht door de sympathieke Nederlander Ronald Onderwater. Er staan ook elektrische exemplaren in de aanbieding, hoewel 1.815 euro nog best prijzig mag heten. Meegenomen is dat je een jaar waarborg krijgt op alle exemplaren.

“Opgelet!”, meldt de website in vette letters: “We updaten dit album één keer per dag rond 12 uur. Het is dus mogelijk dat een fiets nog in het album staat maar zopas verkocht is.” Wie op zoek is naar iets bijzonders, ligt dus het best op de loer rond de noen om er als de kippen bij te zijn.

Magneetvissers op de fietsbrug aan de Groendreef halen heel wat fietswrakken en ander metaal uit het water.Beeld Wannes Nimmegeers

Ontevredenheid

Maar om naar de tongbreker terug te keren: “De fietswrakvakken zijn een succes”, jubelt de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) op X. “Er waren er 8, morgen komen er 2 bij! In 8 maanden werden er 421 fietsen gedeponeerd. @DeFietsambGent haalt ze op, herstelt ze & biedt ze aan als tweedehandsfiets voor mensen met minder budget of haalt er de bruikbare stukken uit.”

“Goed concept”, reageert iemand op de post van de schepen. Uit de oprispingen van anderen blijkt echter de ontevredenheid in Gent. “Dat zouden ze beter met u ook doen”, voegt iemand de schepen giftig toe.

“Kan je zoiets maken voor groene politici die na 9 juni waardeloos zijn?”, wil een ander weten.

“Is er plaats om tram 4 erop te werpen?” polst een gefrustreerde gebruiker van het openbaar vervoer.

“Misschien een kas opstarten om de schuldenberg weg te werken”, zinspeelt iemand op de stadsschuld van een miljard euro.

“Dit is het eerste dat je in maanden gepost hebt dat ik goed vind”, zalft een laatste tweep. “Als je nu stopt met de volledige stad naar de zak te helpen, moet je misschien niet opflikkeren deze zomer.”

De meningen zijn verdeeld, maar één ding is duidelijk: ook de stad van het fietswrakvak gaat spannende verkiezingen tegemoet.