Wat doe je met de batterij van je elektrische fiets bij deze koude temperaturen? Dit zijn de do’s en don’ts om je fietsbatterij te redden
Sneeuw en kou kunnen schadelijk zijn voor je elektrische fiets. “Onder het vriespunt ontstaat er condensatie in de batterij”, waarschuwt Mich Vergauwen van VAB. Hoe zorg je bij dit vriesweer dan optimaal voor je e-bike? De expert geeft concrete tips om jouw fietsbatterij beter te beschermen.
Zodra de temperaturen onder het vriespunt zakken, bewaar je de batterij liefst niet buiten. “De staat van de batterij zelf wordt beïnvloed door extreme temperaturen. Wanneer het vriest, kun je de batterij best in een koele, donkere ruimte op kamertemperatuur bewaren”, tipt de woordvoerder van de mobiliteitsorganisatie.
Heeft jouw elektrische fiets een afneembare batterij? Haal die uit de e-bike als die in een schuur of onverwarmd tuinhuis staat. Onder het vriespunt ontstaat er condensatie in de batterij, wat schadelijk is voor de accu. Heb je een lange dag op het werk voor de boeg? Probeer ook dan de batterij in de warmte te bewaren.
Fietste je door vriesweer naar huis en wil je de batterij opladen? Laat de accu eerst op temperatuur komen.
Temperatuur is belangrijk tijdens het opladen
Ook als je de batterij oplaadt, is temperatuur belangrijk. “Extreme hitte en koude hebben een invloed op de actieradius van de laadbeurt. De ideale temperatuur om op te laden, is rond de twintig graden.” Fietste je door vriesweer naar huis en wil je de batterij opladen? Leg de accu dan in huis en wacht zeker een halfuur om op te laden. Zo kan de batterij eerst op temperatuur komen.
Wacht niet tot volgende week voor een oplaadbeurt
Laad de batterij in vrieskou altijd regelmatig op, ook al is die nog niet helemaal leeg. De batterij is best altijd tussen twintig en tachtig procent opgeladen. Ook wanneer je weinig fietst in de winter, laad je de accu het best om de twee weken eens op. “Een batterij verliest steeds energie, ook al wordt ze niet gebruikt. De batterij lange tijd niet gebruiken, kan leiden tot defecten en zelfs onherstelbare schade aan de batterij.”
Laad je batterij op koude dagen meer op dan je gewoon bent, en liefst binnen.
Probeer de batterij ook optimaal te gebruiken. Vergauwen: “Goed schakelen is belangrijk. De batterij van een elektrische fiets geeft het beste van zichzelf bij een trapfrequentie van ongeveer zeventig omwentelingen per minuut. Ook goed om te weten: op koude dagen gaat je batterij minder lang mee. Laad ze daarom meer op dan je gewoon bent, en liefst binnen.”
Leidt de koude ook tot een kortere levensduur van de batterij? “Gaandeweg zal de capaciteit van de accu afnemen, maar dat verloopt niet volgens een vaste curve. Hier speelt vooral het individuele gebruik van de batterij mee”, stelt Vergauwen.
Ook belangrijk: jouw fietsbatterij laadt sowieso trager op bij koude temperaturen. Dat is normaal: het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contactpunt te stromen. Heb je jouw elektrische fiets al enkele jaren? Dan zal die bij vrieskou zeker trager opladen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
vtwonen
Hoeveel op tien scoor jij? Dit zijn de vaakst vergeten zaken tijdens het schoonmaken
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
Mijnenergie
Uitsteltermijn plaatsing digitale meter bijna ten einde: is vrees voor factuurshock terecht?
De uitsteltermijn voor de plaatsing van de digitale meter loopt bijna af. Wie tussen 2009 en 2021 zonnepanelen heeft geïnstalleerd, kan die meter nog tot 31 december van dit jaar tijdelijk weigeren. Veel consumenten vrezen dat het einde van die uitsteltermijn meteen ook een stevige opstoot op de energiefactuur met zich zal meebrengen. Mijnenergie.be ging na of die angst gerechtvaardigd is. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?