Voor het eerst meer elektrische dan gewone fietsen verkocht in België

Archiefbeeld© ANP / Joost Hoving Fotografie

Vorig jaar zijn in België voor het eerst meer elektrische dan gewone fietsen verkocht. Dat blijkt uit een eerste schatting van mobiliteitsfederatie Traxio. De e-bikes halen een marktaandeel van 51,2 procent.

jvh
Bron: BELGA

De fietsverkoop is na het absolute topjaar 2022 wel met 12, 9 procent gedaald. Toch gingen er nog 606.017 over de toonbank, meer dan voor de coronaperiode. “De Belgische fietsmarkt is na de chaos van de coronaperiode een stabiel groeiende markt”, zegt Traxio-woordvoerder Filip Rylant. Nadat er eerst schaarste was, waren er vorig jaar plots te veel fietsen in voorraad. Daardoor gaven handelaars vaker korting. “Maar nu zitten we weer in een gezonde situatie met een goed evenwicht”, aldus Rylant.

De e-bike heeft de voorbije jaar een heel snelle groei gekend, volgens Traxio onder meer omdat fietsen in het woon-werkverkeer belangrijker zijn geworden. Maar ook in het sportieve segment is een zekere elektrificatie bezig. Uit de Traxio-cijfers blijkt dat vorig jaar 8.154 elektrische koersfietsen werden verkocht. In 2022 waren het er 4.697.

Ook elektrische longtailfietsen, met meer plaats op de bagagedrager, winnen aan populariteit. De fietsen nemen minder plaats in dan bakfietsen maar bieden toch voldoende plaats om bijvoorbeeld twee kinderen te vervoeren. De longtailfietsen verdubbelden in 2023 bijna in verkoop, tot 6.328 exemplaren.

Opvallend verder is de forse achteruitgang van de verkoop van mountainbikes: 54.096 exemplaren in 2023 tegen 88.943 in 2022. Consumenten kiezen vaker voor een gravelbike, die het midden houdt tussen een klassieke koersfiets voor op de weg en een offroad mountainbike. Vorig jaar werden al 19.225 gravelbikes verkocht, tegen 17.664 in 2022.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen