© ANP / Joost Hoving Fotografie

Elektrische fiets is koning van het fietspad (en straks misschien van de tweedehandsmarkt)

Vlaanderen -

De elektrische fiets heeft vorig jaar de mechanische fiets van de troon gestoten. Dat opent ook mooie perspectieven voor de occasiefiets die in ons land nog niet geliefd is.

Tommy Huyghebaert

610.000 nieuwe fietsen kwamen vorig jaar op de markt. 51 procent daarvan was elektrisch. Voor het eerst zijn dat er meer dan mechanische. Die groei zal nog niet onmiddellijk stoppen. Uit onderzoek van mobiliteitsfederatie Traxio blijkt dat fietshandelaars en sportwinkels zich best schrap zetten. 47 procent van de Belgen zegt volmondig ja op de vraag of ze in de toekomst nog een nieuwe fiets aanschaffen. Ongeveer twee derde daarvan maakte duidelijk dat ze een elektrische fiets wil kopen. Zelfs bij sportievere modellen zoals een koersfiets, een mountainbike en een gravelfiets zit de tweewieler met elektrische ondersteuning in de lift. “Het laatste taboe in de fietswereld is aan het sneuvelen”, zegt Filip Rylant van Traxio. “Oudere mensen willen mee kunnen blijven rijden in groep of die heuvel nog over kunnen.”

Tweedehandsmarkt

De overgrote meerderheid van de Belgen die een fiets aanschaffen in de toekomst zullen trouwens een gloednieuwe kopen. 53 procent van onze landgenoten wil in tegenstelling tot Nederland nog niet weten van de occasiefiets. Al hoopt Rylant dat de mentaliteitswijziging daarvoor stilaan op gang komt. “Om de drie jaar komen dankzij de populariteit van elektrische leasingfietsen nu mooie tweedehandsmodellen op de markt. Ook mensen waarvoor een nieuwe elektrische fiets wat onbereikbaarder is voor hun portefeuille kunnen op die manier een elektrische fiets kopen. Het is hetzelfde mechanisme dat we ook zien op de markt van elektrische auto’s én een evolutie die nu al aan de gang is voor speedpedelecs.” (Lees verder onder de foto)

53 procent van onze landgenoten wil in tegenstelling tot Nederland nog niet weten van de occasiefiets. Al hoopt Rylant dat de mentaliteitswijziging daarvoor stilaan op gang komt.© BELGAIMAGE

Volgens Traxio zal ook de fietshandelaar zich op dat vlak best omturnen. De tweedehandsfiets maakt nu nog te weinig deel uit van zijn businessmodel. “De klant zal graag naar de fysieke winkel blijven gaan omdat ze daar ook de garantie hebben dat de batterij van de fiets nog goed is. Al maken we voor de toekomst ook werk van een eenvoudige controle van die batterij en een bijhorend attest.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer