Onzekerheid over loon van honderdduizenden werknemers door “politieke spelletjes” over bedrijfswagens

Het loon van honderdduizenden werknemers zal in februari gecorrigeerd moeten worden door de politieke discussie over bedrijfswagens. Ten vroegste volgende week komt duidelijkheid over de belasting die werknemers daarop moeten betalen.

Jens Vancaeneghem

Wie een bedrijfswagen op diesel of benzine heeft, zal daar dit jaar meer belastingen op moeten betalen. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) heeft een voorstel klaar om die belastingdruk te temperen, maar daar bestaat nog discussie over binnen de federale regering. Ten vroegste komende vrijdag wordt witte rook verwacht, te laat om de lonen van januari voor honderdduizenden werknemers correct te berekenen.

De verhoogde belasting heeft alles te maken met het automatische mechanisme om het voordeel van alle aard (VAA) te berekenen. Wie een bedrijfswagen heeft en die ook privé gebruikt, krijgt dat VAA en moet daarop belastingen betalen. Dat bedrag hangt af van de catalogusprijs van de wagen, de leeftijd én de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark. Elk jaar wordt dat VAA en de bijhorende taks herberekend.

Maar dit jaar gooit de gemiddelde CO2-uitstoot roet in het eten. Doordat er in 2023 veel meer elektrische auto’s rondreden in vergelijking met het jaar voordien, valt dat gemiddelde veel lager uit. Wie wel nog met een vervuilende fossiele bedrijfswagen rijdt, zou daardoor een stuk meer belastingen moeten betalen. Dat mechanisme was bedoeld om de vergroening van het wagenpark te stimuleren.

De sociale secretariaten hebben nu geen andere keuze dan om voor de lonen van januari de parameters van 2023 te gebruiken. “We moeten iets doen”, zegt Bart Vingerhoets, legal advisor bij Securex. “We kunnen moeilijk geen VAA berekenen. Sommige bedrijven betalen al in de loop van deze week uit. Van zodra we nieuwe gegevens hebben kunnen we eventueel voor de werkgevers die pas uitbetalen in februari nog aanpassingen doen, maar we gaan ervan uit dat we ons voor alle lonen van januari op de cijfers van 2023 moeten baseren. Dat is vervelend voor ons, en voor de honderdduizenden werknemers die een bedrijfswagen hebben.” Ook Partena Professional bevestigt de problemen die er zijn met de lonen van januari.

7 of 50 euro extra?

Concreet zullen zij op hun loonbrief van februari de belasting van die maand én die van januari moeten betalen. In het voorstel van Van Peteghem schommelt de maandelijkse extra belasting rond de 7-8 euro. Zonder aanpassing zou die kunnen oplopen tot 50 euro per maand extra. Ter illustratie: voor een Golf Variant met benzinemotor en catalogusprijs 33.705 euro zou de maandelijkse belasting zonder aanpassing van het automatisch mechanisme stijgen van 124,94 euro naar 164,87 euro. In het voorstel van Van Peteghem zou de nieuwe belasting slechts 131,38 euro bedragen. Een verschil van 33 euro per maand.

Het is nu afwachten wat er uit de bus komt, want voor de groenen en socialisten ligt het gevoelig om minder streng te zijn voor fossiele bedrijfswagens. “Het is godgeklaagd dat al die werknemers en bedrijven in de knoei zitten met hun loonbrief door politieke spelletjes”, zegt Michel Martens, directeur van het kenniscentrum van automobielfederatie Febiac. “Nochtans hadden wij er in december al op aangedrongen om de berekening aan te passen. Men heeft het tot nu laten aanmodderen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen