Direct naar artikelinhoud
NieuwsVerkeer

Vias wil verbod op Waze en Coyote: ‘Gebruikers krijgen net meer flitsboetes’

Vias wil verbod op Waze en Coyote: ‘Gebruikers krijgen net meer flitsboetes’
Beeld Photo News

Bestuurders met een waarschuwingssysteem dat mobiele politiecontroles aangeeft, krijgen 50 procent meer boetes per afgelegde kilometer dan bestuurders zonder. Dat blijkt uit een studie van verkeersinstituut Vias. Daarom, en omdat de waarschuwingen van de radarmelders voor afleiding kunnen zorgen, beveelt Vias een verbod aan, net als in Nederland en Duitsland.

en

Radarmelders zijn wijdverspreid in België. In totaal gebruikt een op de drie bestuurders (37 procent) een of meerdere systemen die aangeven waar politiecontroles gebeuren. Op vraag van de regering werkte Vias twee jaar lang aan een onderzoek naar de veiligheid van die systemen en het resultaat is teleurstellend.

Van de bestuurders met een radarmelder ontving 29 procent in het afgelopen jaar een boete, tegenover 18 procent bij de bestuurders die er geen hebben. Omdat mensen die een radarsysteem gebruiken doorgaans meer met de auto rijden, komt dat per kilometer neer op 50 procent meer boetes. “Dat resultaat kan paradoxaal lijken, maar is toch perfect logisch”, aldus Vias. “Bestuurders met zo’n systeem rijden vaker te snel omdat ze denken dat ze geen risico lopen op een boete als hun systeem geen melding geeft van een snelheidscontrole.”

Bovendien melden de systemen ook alcoholcontroles, waardoor er bestuurders blijven rondrijden die boven de wettelijk toegestane alcohollimiet zitten.

In 2022 waren er nog 540 verkeersdoden in België. Als de regering zoals gepland tegen 2030 onder de 320 wil duiken, dan moeten er maatregelen komen, vindt Vias. Een verbod op radarmelders is een van de twaalf voorstellen die het instituut eind vorig jaar naar voren schoof in zijn memorandum.