Indrukwekkend ‘Like a Dragon: Infinite Wealth’ biedt episch avontuur met slechts één minpuntje
gamereviewAmper twee maanden geleden waren we nog quasi extatisch over de terugkeer van Kiryu Kazuma in ‘Like A Dragon: The Man Who Erased His Name’. Het was een veel compacter avontuur dan wat ‘Yakuza’/’Like A Dragon’-fans gewoon waren, maar betekende vooral de herintroductie van de notoire anti-held uit de ondertussen al bijna twee decennia oude franchise. Ook in de nieuwste telg, ‘Infinite Wealth’, is een grote rol weggelegd voor Kiryu, en de langverwachte ontmoeting met Ichiban Kasuga, de protagonist van ‘Like A Dragon’. En dit keer is het meer dan een (naar ‘Yakuza’-termen) kort tussendoortje. Veel, véél meer.
‘Inifinite Wealth’ werd immers door Ryu Ga Gotoku Studio aangekondigd als de grootste game ooit uit de reeks, en dat wil wel wat zeggen als je ooit een van de oudere delen gespeeld hebt. Maak dus maar een uurtje of 80 à 100 vrij in je agenda als je alles wil ervaren wat dit spel te bieden heeft. En je zal ook alles willen ervaren, want ‘Infinite Wealth’ is een tour de force die constant onvoorspelbaar uit de hoek komt en waarin je zelfs na tientallen uren spelen nog steeds nieuwe verrassingen ontdekt.
Op naar de kroeg
Aanvankelijk lijkt er niet zo veel veranderd ten opzichte van voorganger ‘Like A Dragon’. Ichiban is nog steeds actief in Yokohama, waar hij ex-leden van de yakuza op het rechte pad probeert te houden. Uiteraard gaat er al gauw iets mis waardoor hij alsnog terug op straat belandt, dezelfde straten die de doorwinterde liefhebber natuurlijk al op z’n duimpje kent.
En kijk, al gauw zit je weer in de kroeg met Saeko, Nanba en Adachi, de gekende cast uit het vorige deel. Alles voelt dus aanvankelijk als een typische game uit de serie, veilig en vertrouwd maar niet meteen vernieuwend. Het duurt echter niet lang (opnieuw: naar ‘Yakuza’-termen, dus toch al een gauw een uurtje of drie) voor het verhaal een plotse wending neemt en de setting plots verandert van groezelige achterbuurten in Japan naar de zonovergoten stranden van Honolulu in Hawaï.
Uniek
Het is de eerste keer in het twintigjarige bestaan van deze reeks dat een spel het land van de rijzende zon achter zich laat, en dat geeft aan ‘Inifinite Wealth’ meteen een heel andere, unieke smoel in vergelijking met alle voorgangers. De grauwe kleuren van Yokohama, Kamurocho en andere plaatsen uit de vorige delen maken hier plaats voor kleur, zon en een relaxtere atmosfeer. En het is in deze tropische setting dat oud en nieuw, Kiryu en Ichiban, elkaar ontmoeten en het avontuur pas echt begint.
Gameplay gaat oldschool
Op het gebied van gameplay gaat ‘Infinite Wealth’ verder op de weg die ‘Like A Dragon’ al was ingeslagen. Geen realtimegevechten meer zoals in ‘The Man Who Erased His Name’ dus, maar een old school rollenspel met beurtelingse gevechten.
Oldschool betekent daarom nog niet ouderwets want hoewel alle typische RPG-elementen aanwezig zijn en strategisch aanvallen inzetten vaak van levensbelang is, gaat het vechten vlot en vliegen de speciale aanvallen en bijhorende schermvullende effecten je om de oren.
Game-inception
Naast spectaculaire gevechten staan de ‘Yakuza’- en ‘Like A Dragon’-games natuurlijk vooral bekend om de schier onuitputtelijke stroom zijmissies, minigames en de zo-flauw-dat-ie-weer-hilarisch-wordt-humor. Drie elementen die ook hier overvloedig aanwezig zijn. Er zijn zoals te verwachten de gebruikelijke Sega-arcadespellen om te spelen, een datinggame, Sujimon om te verzamelen en gevechten mee te houden, maar dé uitschieter is dit keer Dondoko Island, een minigame die ongeveer halfweg het spel beschikbaar wordt. Nu ja, mini is wel erg zacht uitgedrukt, want dit zou door een mindere studio gewoon als aparte titel voor de volle prijs op de markt gebracht worden.
Dondoko Island is niets meer of minder dan ‘Animal Crossing’ met gangsters. Op wat aanvankelijk een eiland vol afval is, ga je land vrijmaken, bouwmaterialen verzamelen, decoratie plaatsen, vissen, insecten vangen,… Kortom alles wat je in ‘Animal Crossing’ ook zou doen, maar dan gewelddadiger en met meer scheldwoorden. De kans is dan ook groot dat Dondoko Island het aantal uur dat je aan ‘Inifinite Weatlh’ besteedt aanzienlijk de hoogte in zal drijven.
Besluit: 9/10
‘Like A Dragon: Infinite Wealth’ voelt op elk gebied aan als het doorgeven van een fakkel. Het verhaal, dat bij vlagen intens onnozel is, slaagt er perfect in om je op de juiste momenten oprecht bij de keel te grijpen. Het is de queeste van twee protagonisten, naar verandering tegen wil dank. En zo voelt het spel zelf ook aan, als een climax waar 20 jaar naartoe werd gewerkt en die alles uit de kast trekt om zo episch mogelijk af te sluiten. Het enige minpuntje is dat het volgende deel verdomd geniaal gaat moeten zijn om dit nog te overtreffen.
LEES OOK
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
"Ga naar buiten, haal een frisse neus", snoeft nieuwsanker nadat Willis (13) als eerste ooit 'Tetris' uitspeelt
-
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over
De Zweedse gaminggroep Embracer verkoopt de computerspelontwikkelaar Gearbox Entertainment aan de Amerikaanse reus Take-Two Interactive. Die telt daarvoor 460 miljoen dollar (425 miljoen euro) neer. De deal zou volgend jaar rond moeten zijn. -
PREMIUM
NET OPEN. Wilmer (27) opent ‘Wovelty’s gameroom’: “Een game-ervaring voor jong en oud!”
Zoek je nog een leuke activiteit voor je verjaardag? Of wil je met je collega’s een originele teambuildingsactiviteit doen? Dan kan je vanaf nu terecht bij Wovelty’s Gameroom in het hartje van Nijlen. Wilmer Desloovere (27) is gepassioneerd door techniek en de digitale wereld en wilde zijn skills inzetten om een eigen gameroom te openen. “Er was nog niet zoiets als dit in de directe omgeving", zegt hij. Wij mochten aan boord gaan van het ruimteschip.Nijlen -
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUM
Welke games uit 2023 waren echt de moeite en krijgen we dit jaar een nieuwe Nintendo? Game-expert reageert
2023 was een fantastisch jaar voor iedereen die graag videogames speelt. Van een omstreden monsterovername door Microsoft tot een Belgische game die de béste van de wereld werd. Wat waren de hoogtepunten, dieptepunten en heeft elke ontwikkelaar zich verbrand aan de lancering van de nieuwe GTA waardoor 2024 een beetje vreemd wordt? We bespreken het met game-expert David Verbruggen. -
gamereview
‘Suicide Squad: Kill The Justice League’ is springen, schieten en loot verzamelen zodat je hetzelfde dan een heel klein beetje beter kan
Het onderstaande gesprek tussen een hoge pief bij Warner Bros. en ongetwijfeld goedbedoelende game-ontwikkelaars bij Rocksteady heeft al dan niet echt plaatsgevonden. Beschouw het als een stukje non-canon, iets uit Elseworlds. Wie liever een traditionele review leest, kan een beetje naar onder scrollen. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
gamereview
‘Outcast: A New Beginning’ is een letterlijke blast from the past
‘Grand Theft Auto III’ was in 2001 voor veel van ons de eerste kennismaking met een (zo goed als) volledige 3D-wereld en zorgde voor een bescheiden revolutie in gameland. Terecht, maar toch was het concept hen twee jaar eerder al voorgedaan, door het Belgische Appeal Studios nog wel. Het spel in kwestie? ‘Outcast’, een sci-fi avontuur voor pc dat best goed onthaald werd maar helaas door financiële problemen bij de makers nooit een vervolg kreeg. Nochtans waren de plannen voor die sequel er wel, en kijk: amper 23 jaar later is Appeal Studios terug van weggeweest en ligt ‘Outcast: A New Beginning’ in de rekken! -
gamepreview
Veelbelovend ‘Unknown 9: Awakening’ mixt actie, stealth, dieselpunk, magie en samenzweringstheorieën
Drie jaar geleden verzoop die eerste trailer van ‘Unkown 9: Awakening’ net niet tussen de massa op Gamescom. Het zou echter tot nu duren voor de game iets meer liet zien. Dat gebeurde met een hands-off demo door de makers. Wij zagen een ambitieuze actiegame die vooral een nieuwe cocktail wil brouwen uit voornamelijk vertrouwde ingrediënten. -
gamereview
Wéér een zombiegame? ‘Welcome to ParadiZe’ is meer dan aangenaam tussendoortje