Archiefbeeld© AFP

Lange spoorstaking van start in Duitsland, ook hinder voor Belgische reizigers

De aangekondigde spoorstaking van zes dagen in Duitsland is dinsdagavond van start gegaan bij het goederenverkeer en woensdagochtend bij het personenverkeer.  Net zoals bij vorige stakingen zou volgens spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn ongeveer 80 procent van de langeafstandstreinen geschrapt worden. Ook bij het regionaal vervoer is de hinder aanzienlijk.

jvh
Bron: BELGA

Er zullen tijdens de staking ook minder ICE-hogesnelheidstreinen rijden tussen België en Duitsland. Het zullen er drie in elke richting zijn, zo staat op de website voor internationale reizen van spoorwegmaatschappij NMBS. De treinen rijden ook enkel tussen Brussel en Keulen (en niet tussen Keulen en Frankfurt). Reizigers kunnen hun ticket gebruiken tot en met maandag 5 februari, of een terugbetaling vragen.

De hogesnelheidstreinen van Eurostar van en naar Duitsland zullen normaal gezien zoals gewoonlijk rijden. “We verwachten momenteel geen impact op de route naar Duitsland”, zei Eurostar-woordvoerster Cordula Descheemaeker maandag. De Eurostar-treinen Duitsland rijden via Brussel en Luik. De nachttreinen van European Sleeper, van Brussel via Amsterdam naar Berlijn, zullen gewoon rijden, zo liet de maatschappij weten. 

Wat de nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB vanuit Brussel betreft (naar de Duitse hoofdstad Berlijn en via Duitsland naar de Oostenrijkse hoofdstad Wenen), is er nog geen duidelijkheid. ÖBB verwacht verstoringen van het grensoverschrijdend verkeer met Duitsland, zegt de maatschappij op haar website. Ze zal later communiceren over de exacte gevolgen, maar roept reizigers alvast op hun reis indien mogelijk uit te stellen. Bij vorige stakingen reed de nachttrein, Nightjet genaamd, meestal niet. 

“Enorme problemen” voor industrie

De Duitse industrie verwacht dat de grote staking op het spoor enorme problemen kan veroorzaken voor bedrijven. Door de werkonderbreking zijn minder vrachtvervoer en productie mogelijk en kan het productieproces zelfs stilvallen, meldt de Duitse industrievereniging BDI. “Bij een zesdaagse staking is een schade die oploopt tot een miljard euro niet onrealistisch”, aldus BDI-topvrouw Tanja Gönner.

De treinstaking, waartoe opgeroepen werd door treinbestuurdersvakbond GDL, is de langste staking ooit op het spoor in Duitsland, en duurt tot en met maandag. Vrijdag nog kwam Deutsche Bahn met een nieuw loonvoorstel in een poging om GDL weer rond de onderhandelingstafel te krijgen. Dat voorzag in een opslag van 4,8 procent vanaf augustus en nog eens 5 procent van april 2025, de onmiddellijke uitbetaling van een koopkrachtpremie en een arbeidsduurvermindering van 38 naar 37 uur voor treinbestuurders en -begeleiders vanaf 2026. Wie zijn werktijd niet ingekort wil zien, kan kiezen voor 2,7 procent opslag.

Niet voldoende, aldus GDL, dat een loonsverhoging van 555 euro per maand en een arbeidsduurvermindering naar 35 uur met behoud van loon voor werknemers in ploegendienst eist. De nieuwe staking is al de vierde sinds midden november in het sociaal conflict tussen GDL en Deutsche Bahn. Twee weken geleden legde de vakbond nog gedurende drie dagen grote delen van het Duitse treinverkeer lam.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer