Hebben buschauffeurs van De Lijn voldoende toegang tot sanitair?

Chauffeurs die rijden met bussen van De Lijn of in onderaanneming hebben volgens SP.A-fractieleider Joris Vandenbroucke vaak geen toegang tot toegankelijke en propere toiletten. "Een schrijnend probleem anno 2017", noemt hij het in "De ochtend" op Radio 1. Volgens bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) is er geen structureel probleem. "Er zijn 600 toiletten verspreid over het hele land."

Buschauffeurs die oude werftoiletten moeten gebruiken, plaatsen waar enkel urinoirs voor mannen zijn of voorzieningen in stations die 's avonds en in het weekend gesloten zijn. Het zijn verhalen die oppositielid Vandenbroucke naar eigen zeggen heeft gehoord bij de chauffeurs. "Ik heb zelfs met chauffeurs gesproken die zo weinig mogelijk drinken tijdens het werk om maar niet naar het toilet te moeten gaan, zeker in landelijke gebieden waar er geen voorzieningen zijn."

Volgens Vandenbroucke gaat het om een structureel probleem dat al jaren aansleept. De Lijn heeft na een studie in 2008 dan wel eenmalig een miljoen euro geïnvesteerd, maar kennelijk situeert het probleem zich ook bij chauffeurs die rijden in onderaanneming voor de vervoersmaatschappij. "De helft van de busritten wordt uitgevoerd door onderaannemers. Als klant merk je het verschil niet. Maar die chauffeurs komen soms in een situatie terecht waarbij er wel een toilet is, maar dat mogen ze dan niet gebruiken omdat ze strikt genomen geen werknemer zijn van De Lijn. Onaanvaardbaar."

De vakorganisatie BTB heeft de directie van De Lijn al aangesproken over het probleem. "Maar het antwoord van directeur Roger Kesteloot was dat de chauffeurs in dienst bij private onderaannemers zich maar moeten wenden tot hun eigen werkgever", weet SP.A'er Vandenbroucke. "Ik vind dat getuigen van ambtelijke kommaneukerij. Meneer Kesteloot beseft blijkbaar niet dat die chauffeurs zijn klanten vervoeren. Zorg er toch voor dat elke chauffeur op tijd naar een proper en toegankelijk toilet kan gaan."

Weyts: "Geen informatie over structureel probleem"

Volgens Vlaams Mobiliteitsminister Ben Weyts is de problematiek die Vandenbroucke aankaart van de pot gerukt. "Ik weet niet waar dit vandaan komt", zegt hij in een reactie in "De ochtend". "Ik heb het na de vraag van Vandenbroucke nagevraagd bij De Lijn, maar daar is er geen enkel probleem. Er zijn 600 toiletten verspreid over het hele land waar alle chauffeurs, ook die in onderaanneming, gebruik van mogen maken."

"Misschien dat er hier en daar een lokaal probleem, is, maar om daar nu nieuws van te maken, omdat iemand van de SP.A dat van horen zeggen heeft", zegt Weyts voort. "Ik heb geen informatie over een structureel probleem." Volgens de minister zijn er in de stelplaatsen van De Lijn toiletten, net als in de stations van de NMBS. "Er zijn ook afspraken met bedrijven en privépersonen waar De Lijn betaalt om hun chauffeurs naar het toilet te laten gaan. Er is een afdoende dekking van het aantal toiletten."

Volgens De Lijn zelf streven ze zelf naar minstens 1 toilet per lijn. Bovendien is er in elke provincie een verantwoordelijke die de zaak opvolgt. "Het punt komt ook ter sprake op het overleg met de vakbonden", klinkt het.

Meest gelezen