oscar carrascosa

Fietsen met hoofdtelefoon op of met gsm in de hand: "Veel jongeren nemen onnodige risico's"

Veel jongeren nemen te vaak onnodige risico’s in het verkeer, door bijvoorbeeld met hoofdtelefoon op te fietsen of op hun gsm bezig te zijn. Dat blijkt uit een studie van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). "We moeten zien dat we jongeren voldoende bereiken en aanzetten tot veilig gedrag in het verkeer", zegt Werner De Dobbeleer van de VSV.

Eerst even dit: de overgrote meerderheid van de ondervraagde tieners gedraagt zich volgens de bevraging goed in het verkeer. Als ze al in gevaarlijke situaties belanden, is dat veelal door afleiding. "Toch nemen ze soms onnodige risico's", zegt De Dobbeleer.

"Fietsende jongeren luisteren bijvoorbeeld vaak naar muziek met hun koptelefoon of met beide oortjes in, waardoor ze het verkeer niet goed horen", gaat De Dobbeleer voort. "Een groot deel neemt ook regelmatig hun gsm vast op de fiets."

Opvallend is ook dat 1 op de 10 jongeren aangeeft dat ze het afgelopen jaar betrokken zijn geweest bij een verkeersongeval dat zo ernstig was, dat ze nadien naar de dokter of het ziekenhuis moesten gaan.

"Heel opvallend is ook dat dit cijfer bij jonge bromfietsers nog eens dubbel zo hoog is", zegt De Dobbeleer. "Meer dan 1 op de 5 jonge bromfietsers heeft het afgelopen jaar de dokter of het ziekenhuis bezocht na een ongeval."

In de bevraging werd bij de jongeren ook gepeild of ze weten wat de meest veilige locatie is om met de fiets te gaan staan bij een vrachtwagen die wacht aan het verkeerslicht.

Bijna 4 op de 10 jongeren zouden zich pal in de dode hoek zetten. Gevaarlijk, want dode hoekongevallen kennen vaak een dodelijke afloop.

Dit was de vraag uit de bevraging: "Wat doe jij in deze situatie als je de fietser bent?"

Minder dan de helft van de fietsers koos de juiste optie: wachten achter de vrachtwagen tot die weg is. "Veel jongeren vinden dat duidelijk nog steeds moeilijk", zegt De Dobbeleer. "Het is een teken dat er wellicht nog te weinig kennis over is en dus een nood is aan voldoende verkeersopvoeding."

Grote verschillen tussen jongens en meisjes

De cijfers variëren wel erg afhankelijk van leeftijd, geslacht en onderwijstype. "Hoe ouder men is, hoe vaker men risicogedrag vertoont", zegt De Dobbeleer. "Jongens doen dat ook meer dan meisjes. Jongeren uit het BSO en TSO vertonen vaker risicogedrag en zijn vaker bij verkeersongevallen betrokken dan jongeren uit de A-stroom."

De VSV ziet in de resultaten dat er wel degelijk nood is aan voldoende gerichte verkeerseducatie, ook in de hogere jaren van het middelbaar onderwijs. "We moeten zien dat we jongeren voldoende bereiken en aanzetten tot veilig gedrag in het verkeer."

En muziek in de auto?

Ook in de auto is het gevaarlijk om de muziek te luid te zetten. Toch is er meer nood aan sensibilisering bij fietsers. "We weten uit onderzoek dat autobestuurder doorgaans de muziek wat minder luid zetten", zegt Stef Willems van verkeersinstituut Vias.

Let erop dat je het omgevingsgeluid altijd nog kan horen
Stef Willems, woordvoerder Vias

"Meestal luisteren autobestuurders ook niet met oortjes of een hoofdtelefoon waardoor ze toch meer omgevingsgeluiden horen. En als er plots een ambulance achter je rijdt, die je niet had gehoord, dan kan je die in de auto nog zien via de spiegels. Op de fiets heb je dat visuele aspect niet."

Rijden met oortjes of hoofdtelefoon is niet verboden in België, ook niet in de auto. In Frankrijk bijvoorbeeld wel.

Rijd je toch met oortjes of hoofdtelefoon? Let er dan op dat je het omgevingsgeluid nog kan horen. Oortjes of hoofdtelefoons die geen omgevingsgeluid doorlaten, zijn af te raden.

Methodologie

De bevraging werd afgenomen bij meer dan 4.000 Vlaamse jongeren tussen 12 en 18 jaar, gewogen naar geslacht (M, V of X), onderwijsvorm (ASO, TSO of BSO) en woongebied (landelijk vs. stedelijk). Het onderzoek vond plaats op school onder toezicht van mensen van het VSV in januari 2023, ongeveer een jaar geleden dus.

Meest gelezen