© JEFFREY GAENS

Limburgse export stijgt veel sneller dan de Vlaamse

Limburgse ondernemingen vinden steeds makkelijker de weg naar het buitenland. Uit een berekening van werkgeversorganisatie Voka-Limburg blijkt dat de Limburgse export sinds 2010 met maar liefst 45 procent is gestegen. In totaal exporteerden Limburgse ondernemingen vorig jaar voor bijna 15 miljard euro aan goederen en diensten. “Het resultaat is des te opmerkelijker omdat in 2010 Ford Genk de cijfers nog beïnvloedde”, aldus gedelegeerd bestuurder Johann Leten.

gc

De Federale Overheidsdienst Economie publiceert elk jaar een overzicht van de Belgische export op basis van de btw-aangiften. Voka-Limburg distilleerde hieruit een overzicht van de Limburgse export sinds 2010.

In totaal exporteerden Limburgse ondernemingen vorig jaar voor 14,9 miljard euro aan goederen en diensten, zowel binnen als buiten de Europese Unie. Dat was een stijging met maar liefst 45,5 procent ten opzichte van 2010. Zeven jaar geleden exporteerden Limburgse bedrijven voor 10,3 miljard euro. Het verschil met de totale Vlaamse export is opmerkelijk. In Vlaanderen steeg de export met 10 procent. “Als we de absolute cijfers bekijken, dan merken we echter dat de historische achterstand van Limburg nog verre van weggewerkt is”, aldus Johann Leten. “Vorig jaar was onze provincie goed voor 6,1 procent van de totale Vlaamse export tegenover 4,6 procent in 2010.”

Voka-Limburg keek ook naar de exportprestaties van de Limburgse bedrijven per sector: industrie, bouw, handel en diensten. En wat blijkt? De Limburgse uitvoer wordt vooral gedragen door de industrie. Limburgse industriële bedrijven voerden in 2016 voor 9,9 miljard euro uit, een stijging met 32,7 procent ten opzichte van 2010 en goed voor ruim twee derde van de Limburgse export.

“De stijging is opmerkelijk omdat in 2010 Ford Genk de cijfers nog voor een groot stuk bepaalde”, legt Leten uit. “Dat betekent dat andere industriële bedrijven het aandeel Ford meer dan alleen maar hebben gecompenseerd.” Bovendien laat Limburg ook de crisis achter zich. In heel Vlaanderen steeg de industriële export met 16 procent.

Bouw

De bouw zag zijn exportcijfers de voorbije jaren op een neer gaan als een jojo. Limburgse bouwbedrijven kenden vooral in 2012 een flinke groei van hun buitenlandse omzet (30 procent), gevolgd door een daling in 2015 (17 procent) en opnieuw een stijging in 2016 (36 procent). Limburgse bouwbedrijven haalden vorig jaar voor 134,5 miljoen euro aan buitenlandse opdrachten binnen, een stijging met 33,6 procent tegenover 2010.

Diensten

De dienstensector kende de voorbije zes jaar in Limburg een ware explosie. In 2010 exporteerden Limburgse bedrijven voor 527 miljoen euro aan diensten naar het buitenland. Zes jaar later was dat al voor 1,1 miljard euro. “Het gaat daarbij bijvoorbeeld over jonge IT-bedrijven die op de Corda Campus gevestigd zijn”, zegt Johann Leten. “Zij ontwikkelen producten en diensten die vaak meteen op de internationale markt kunnen gelanceerd worden. Vaak is dat trouwens ook nodig, want anders zijn buitenlandse concurrenten hen voor.” Dienstenbedrijven zagen hun export de voorbije zes jaar met maar liefst 115 procent stijgen.

Ook de handel zag zijn omzet sinds 2010 fors stijgen. Limburgse handelaars verkochten in 2016 voor 3,7 miljard euro aan goederen in het buitenland, een stijging met 73 procent. “Ondanks de historische achterstand is die stijging grotendeels te danken aan de internetverkoop”, besluit Johann Leten.

Genkse webwinkel Maison Lab: “Onze maandomzet is op één jaar tijd verzesvoudigd”

Een van de bedrijven die meesurfen op het ontluikende succes van de e-commerce in Limburg is de Genkse webwinkel Maison Lab van Samira, Tahnee en Djalil Labyed. Zij hebben op één jaar tijd hun maandomzet van kleding en accessoires zien verzesvoudigen.

De ouders van Samira, Tahnee en Djalil begonnen ooit met het opkopen van overschotten van grote kledingmerken, die ze vervolgens doorverkopen aan uitbaters van outletshops.

Wat begon als een louter verhaal van business to business kreeg twee jaar geleden ook een verlengde in de retailmarkt, business tot customer zeg maar. “Aangezien we niet alle stocks die we binnenkrijgen kunnen doorsluizen naar onze zakelijke klanten, ontstond het idee om met een webwinkel te beginnen. “Noem het een soort van online Maasmechelen Village”, zegt Samira Labyed.

Op de webstie Maison Lab worden overschotten van recente collectie, nieuwe en vaak amper enkele maanden oud, verkocht van grote merken zoals Essentiel en Guess, met gemiddeld 50 procent korting. “Niet zonder succes”, vertelt Samira Labyed. “In de maand april is onze omzet verzesvoudigd ten opzichte van april vorig jaar. Het aantal bezoekers op de website verdrievoudigde en het aantal bestellingen ging maal vier.”

Momenteel vindt Maison Lab zijn klanten vooral in eigen land en in Nederland – de noorderburen zijn goed voor 65 procent van de omzet – maar op termijn worden ook andere landen in het vizier genomen.