James Arthur Photography

Installatie van glasvezel door "Fiberklaar" roept veel vragen op: "Wie zijn dat en moet ik die binnenlaten? Is het echt gratis?"

Fiberklaar leidt tot verwarring bij verschillende mensen. Het bedrijf werkt in opdracht van Proximus aan de aanleg van glasvezel, en belt aan met de vraag om die glasvezel tot bij de mensen thuis binnen te trekken. Maar moet je die binnenlaten? Wat als je klant bent bij Telenet? En vooral: is het echt gratis, zoals ze beweren? 

Xavier Taveirne is jouw consumentenman. Hij presenteert elke werkdag tussen 9 uur en 10 uur "WinWin" op Radio2. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be

"Onlangs stond er een man voor de deur. Die vroeg of ik wou intekenen op glasvezel van Fiberklaar", begint Ilse van den Borre uit Asse bij "WinWin" op Radio2. En dan volgen er veel vragen: Wie zit daarachter? Is dat Proximus of mijn eigen leverancier, Telenet? Is glasvezel verplicht, want dat laten ze wel zo uitschijnen? En is dit echt gratis? Mogen ze zomaar in mijn gevel boren?

Van wie of wat is Fiberklaar?

Fiberklaar is een bedrijf dat bij je thuis komt aanbellen met de vraag of het gratis glasvezelkabel mag installeren. Ze doen dat onder andere in opdracht van operator Proximus. De provider werkt aan de uitrol van een nieuw fibernetwerk, ter vervanging van hun huidig, trager kopernetwerk.

"Met ons nieuw glasvezelnetwerk ga je tot 100 keer sneller kunnen surfen dan nu", zegt woordvoerder Fabrice Gansbeke. 

Fiberklaar is niet Proximus, maar we zijn wel minderheidsaandeelhouder van Fiberklaar

Fabrice Gansbeke, Proximus

Fiberklaar bouwt dat netwerk dus voor onder andere Proximus. "Inderdaad, maar we zijn ook minderheidsaandeelhouder in het bedrijf." Dat wil dus zeggen dat Fiberklaar voor een stuk van Proximus is. Nét dat zorgt voor verwarring bij veel klanten. Want Fiberklaar mag overal aansluitingen doen, ook bij Telenet-klanten. "Hun doel is zo veel mogelijk huizen aansluiten op het netwerk, waar operatoren dan later hun internetdiensten kunnen op aanbieden."

Proximus mag als commercieel bedrijf ook abonnementen aanbieden aan de deur, Fiberklaar mag dat niet

Fabrice Gansbeke, woordvoerder Proximus

Maar dat wil niet zeggen dat je moet overschakelen van operator, zoals veel mensen lijken te denken. Het wordt nog verwarrender omdat Proximus in de grote steden hetzelfde werk doet als Fiberklaar. Fiberklaar beperkt zich tot de kleinere steden en gemeenten. "In de grote steden zorgen wij zelf voor de uitrol, tot bij de mensen thuis. Omdat wij een commercieel bedrijf zijn, mogen wij ook meteen de mensen thuis een voordelig Proximus-aanbod doen. Fiberklaar mag dat niet", zegt Proximus. 

Wat als je klant bent bij Telenet?

Ook Telenetklanten kunnen gebruik maken van het glasvezelnetwerk. Maar volgens Bart Boone van Telenet pakken zij het anders aan: "In plaats van het tragere kopernetwerk, hebben wij een relatief snel netwerk met coaxkabels. Maar we startten ook de uitrol van ons eigen glasvezelnetwerk op in juli 2023, samen met Wyre." Ook netbeheerder Fluvius is aandeelhouder. 

Het grote verschil met Proximus is dat Telenet via Wyre eerst overal op straat glasvezel zal aanleggen. "In plaats van bij iedereen aan te bellen ongeacht of je Telenet- of Proximus-klant bent, gaan wij individueler te werk. Wij gaan alleen langs bij wie een glasvezelaansluiting wil."

Is glasvezel verplicht, en echt gratis?

Glasvezel is niet verplicht. Omdat Proximus en Fiberklaar zowel aanbellen bij klanten als niet-klanten vallen veel mensen uit de lucht en weten ze niet of het een goed idee is om mee te stappen in dat fiberverhaal. "Zal ik op termijn mijn aansluiting bij Proximus verliezen?" vragen mensen zich bijvoorbeeld af. 

Proximus zal op termijn geen twee netwerken naast elkaar laten bestaan. "Dat betekent dubbel onderhoud en een dubbele investering", zegt Gansbeke. Dus uiteindelijk zal iedereen moeten overschakelen op dat snellere glasvezelnetwerk. Maar zo ver is het ook nog niet. "Wij bieden het voorlopig gratis aan, maar ik kan niet garanderen dat dat zo zal blijven. Je moet weten dat de volledige aanleg van glasvezel ons 1000 euro per huis kost."

En dus ook Telenet-klanten zullen op termijn toegang krijgen tot internet via glasvezel.

Het zou in ieders belang zijn dat we samenwerken voor de verglazing van het netwerk

Bart Boone, woordvoerder Telenet

Zijn 2 glasvezelnetwerken een goed idee?

Waarom gebruiken Proximus en Telenet niet hetzelfde glasvezelnetwerk om hun diensten op aan te bieden? Fabrice Gansbeke van Proximus: "Wij hebben altijd aangegeven dat wij openstaan voor een samenwerking. Maar concurrenten mogen volgens de wet niet zomaar die gesprekken aangaan."

Bart Boone van Telenet: "Wij staan ook open voor die samenwerking, zeker nu Telecomregulator BIPT de toelating gaf dat we als concurrenten rond de tafel mogen gaan zitten. Het zou zeker in ieders belang zijn om samen te werken aan de digitalisering van Vlaanderen én de verglazing van het netwerk."

Mag een provider zomaar boren in je gevel?

Zeg je 'ja' op de aansluiting van het fibernetwerk tot bij je thuis, mag Fiberklaar, Wyre, Telenet of Proximus dan zomaar boren in je gevel? Het antwoord daar op is: ja! Of je het nu leuk vindt of niet: telecombedrijven - en ook andere nutsbedrijven - hebben 'gevelrecht'. 

Luister - Inès vertelt bij WinWin hoe Proximus onaangekondigd in haar gevel begon te boren

Dat wil zeggen dat ze hun netwerk mogen aanleggen op gevels die grenzen aan de openbare weg, en zelfs werken mogen uitvoeren op privégrond als dat nodig is. Zonder dat gevelrecht kan één iemand ervoor zorgen dat een hele buurt geen telecom kan gebruiken, en dat kan niet de bedoeling zijn. 

Een operator die nieuwe bekabeling wil aanleggen op een gevel, streeft in principe wel altijd naar overeenstemming met de bewoner. Je hebt bijvoorbeeld inspraak in de manier waarop een nieuwe kabel geplaatst wordt, maar je kan de werken niet weigeren. Fabrice Gansbeke: "In principe brengen wij de bewoners op voorhand op de hoogte dat er zal gewerkt worden aan hun gevel, of oprit."

Als consument kan je klacht neerleggen bij het BIPT. Maar dat moet binnen de 8 dagen. Meestal wordt er wel tot een akkoord gekomen tussen beide partijen.

Meest gelezen