© BELGA

Vivaldi slaagt er maar niet in het eens te raken over taks fossiele bedrijfswagens

Ook vrijdag is het kernkabinet er niet in geslaagd het eens te raken over de taksen voor fossiele bedrijfswagens. De Franstalige groenen houden het been stijf omdat ze geen extra geld krijgen voor goedkopere treintickets.

Farid El Mabrouk

Al enkele weken lukt het de federale regering maar niet om een akkoord te sluiten over de fossiele bedrijfswagens. Werknemers moeten op het privégebruik van die diesel- en benzinewagens belastingen betalen, waarvan de tarieven elk jaar opnieuw worden berekend. Vanaf dit jaar zou de taks voor de vervuilende salariswagens door het succes van de elektrische bedrijfswagens plots hard stijgen. Plots zouden de eigenaars - afhankelijk van het model en de uitstoot - tot 500 euro extra per jaar moeten betalen.

Koehandel

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) stelde echter voor om die plotse stijging fors te milderen. In zijn voorstel zou de taks maar met 5 à 10 euro per maand de hoogte ingaan. Maar de groenen en de socialisten waren het niet eens met het plan van de CD&V-minister, ook al is niemand happig om vijf maanden voor de verkiezingen de belastingen voor tienduizenden mensen plots sterk te verhogen.

Na verschillende eerdere pogingen kon het kernkabinet echter ook vrijdag geen akkoord vinden over het dossier. Dat is ondertussen een ware koehandel geworden, met nog een reeks andere maatregelen die groenen en socialisten in ruil voor de goedkeuring van het voorstel-Van Peteghem eisen.

Het dossier is ondertussen een koehandel geworden, met nog een reeks andere maatregelen die groenen en socialisten eisen in ruil voor een akkoord.

De eis van de socialisten om de fiscus meer macht te geven bij de controle van bedrijven en zelfstandigen - de zogenaamde algemene anti-misbruikbepaling in de derde anti-fraudewet van minister Van Peteghem - is definitief van tafel. De liberalen konden daar hoegenaamd niet mee leven. In ruil krijgen PS en Vooruit wel andere garanties voor een efficiëntere aanpak van de fraudebestrijding.

Gevaar voor de schatkist

Ook de groenen haalden wel een dossier binnen: een hogere fietsvergoeding voor wie tweewielergewijs naar het werk pendelt. Momenteel moeten zij op de eerste 2.500 euro per jaar geen belastingen betalen. Bedoeling is dat plafond op te trekken naar 3.500 euro per jaar.

Fietsende pendelaars zouden een hogere fiscale vrijstelling krijgen voor hun fietsvergoeding.© ycs

Maar de hele deal sprong vrijdagmiddag af omdat Ecolo-vicepremier Georges Gilkinet ook extra geld wou voor goedkopere treintickets. Dat haalden de Franstalige groenen niet binnen na de eerdere toegeving over de fietsvergoeding. Ook over impact van de maatregel op de begroting blijft Ecolo met twijfels zitten, hoewel ook zijn maatregel voor goedkopere treintickets wel extra geld kost voor de schatkist.

Ecolo-vicepremier en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet wil ook extra geld voor de treinen, maar vangt bot.© BELGA

En zo is het weer helemaal naar af en is er dus ook nog altijd geen regeling voor de fossiele bedrijfswagens en kunnen de lonen voor deze en de volgende maanden nog altijd niet correct worden berekend voor de betrokken werknemers.

Of het dossier nu definitief geblokkeerd blijft of er volgende week toch nog nieuwe pogingen komen om toch nog een deal uit de brand te slepen, is niet helemaal duidelijk. Terwijl er eigenlijk sowieso een kb moet komen om de tarieven vast te leggen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer