© ANP / Peter Hilz

Premier De Croo kiest voor beproefde onderhandelingstactiek voor akkoord bedrijfswagens, maar die pakt nu verkeerd uit

Brussel -

Om de regeling van de bedrijfswagens erdoor te krijgen, heeft premier Alexander De Croo (Open VLD) allerhande dossiers samengebracht. Waardoor de bedrijfswagens nu geblokkeerd zit op een antifraudemaatregel in de vleessector.

Arnout Gyssels

Al sinds vrijdag is de federale ministerraad onafgebroken bezig met de discussie over de bedrijfswagens. Het is te zeggen: de vergadering is nooit officieel beëindigd, waardoor de ministers in een-op-eengesprekken een weekend lang konden sleutelen aan een compromis. Dat gaat intussen al lang niet meer over de bedrijfswagens zelf.

Om een akkoord uit de brand te slepen heeft premier Alexander De Croo (Open VLD) de aloude succesformule van onder het stof gehaald van alle dossiers samen te brengen. Zo zit er voor elk wat lekkers in, waardoor de knoop ontwarren makkelijker gaat. In theorie toch. De socialisten hebben een paar antifraudebepalingen op tafel liggen voor de vlees-, bouw- en verhuissectoren. En MR staat daar op de rem.

(Lees verder onder de foto)

De tactiek van De Croo pakt verkeerd uit.© BELGA

“We gaan de vleesnijverheid toch niet viseren op het moment dat die het al zo moeilijk heeft met die boerenprotesten?”, klinkt het bij de Franstalige liberalen. Zij wijzen erop dat de maatregelen verder gaan dan wat de sociale partners overeengekomen zijn en willen het nieuwe pakket eerst nog eens daar laten bespreken. “MR is geen fan van antifraude” is de lezing van de socialisten.

Treinen en fietsen

En zo zit het probleem van de bedrijfswagens ook nog vast. Want er is geen akkoord, zolang er geen akkoord is over alles. Nochtans zitten veel bedrijven te wachten op die ingreep om de lonen van werkgevers te kunnen berekenen. Het gaat over de bedrijfswagens op benzine en diesel, die door de hervormingen van eerder deze legislatuur, fors zwaarder belast zouden worden. Die belasting hangt af van de vergroening van het volledige wagenpark. En die vergroening gaat veel sneller dan gedacht. Voor pakweg een Golf Variant met benzinemotor gaat het om dertig euro meer per maand.

“We gaan de vleesnijverheid toch niet viseren op het moment dat die het al zo moeilijk heeft met die boerenprotesten?”

Liberale regeringsbron

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) dreigde om alles gewoon met een Koninklijk Besluit te regelen als er geen akkoord was binnen de regering. De groenen staakten hun tegenstand toen ze een paar maatregelen voor trein- en fietsverkeer konden krijgen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer