De Sutter: “Fietspendelaars houden binnenkort meer over van hun fietsvergoeding”

© BELGA

Werknemers die ver van hun job wonen en toch kiezen voor de fiets om te gaan werken, zullen binnenkort meer overhouden van hun fietsvergoeding omdat ze er minder belasting op betalen. Dat zegt vicepremier Petra De Sutter (Groen) dinsdag over het akkoord dat de federale regering maandagavond laat bereikt heeft.

gjs
Bron: BELGA

De regering vond een akkoord over het voordeel alle aard voor bedrijfswagens, maar klopte ook enkele andere maatregelen af. Zo wordt de inflatie voor treinabonnementen die voor 56 procent door de werkgevers worden terugbetaald niet doorgerekend, komt er een antifraudeplan zonder een antimisbruikbepaling, en komt er in de verhuissector, de vleesindustrie en de bouwsector overleg met de sociale partners over de strijd tegen sociale dumping.

Maar aan dat alles werd dus ook een verhoging van het jaarplafond van de fietsvergoeding gekoppeld. De Sutter legt uit dat het plafond van het belastingvrije gedeelte van de vergoeding wordt verhoogd van 2.500 naar 3.500 euro.

“We stimuleren werknemers die fietsend of met de trein gaan werken. Hiermee maken we de ecologische keuze, de meest logische keuze”, zegt De Sutter. “Niet iedereen heeft een salariswagen. Meer fietsers betekent ook minder file op de weg. Bovendien is fietsen goed voor lichaam en geest. Door te fietsen zit je fris aan je bureau en klaart je hoofd op na een werkdag.”

Salariswagens

Volgens De Sutter is de vergroening van de salariswagens in België een succes. “Steeds meer bedrijven zetten de stap naar een volledig elektrisch bedrijfswagenpark. Stap voor stap wordt de klassieke salariswagen op benzine of diesel onaantrekkelijker. We willen iedereen meekrijgen in de vergroening van de mobiliteit.”

Ecolo-vicepremier Georges Gilkinet wijst er dan weer op dat ongeveer 100.000 pendelaars die de trein naar het werk nemen, zullen kunnen genieten van een verhoogde bijdrage van de werkgevers en een nieuwe bijdrage van de federale overheid. Zij zullen hun aandeel in hun abonnementskost sterk zien dalen.

Concreet: als de werkgever ermee instemt zijn bijdrage aan het treinabonnement van zijn werknemer die niet onder een derdebetalersregeling valt te verhogen tot 71,8 procent van de abonnementsprijs, wil de overheid 7,5 procent toeschieten. Op die manier zou de werknemer nog slechts 20 procent van de kostprijs voor zijn rekening moeten nemen, terwijl dat vandaag 44 procent is.

Dinsdag om 10 uur stelt de federale regering haar akkoord van maandagavond voor op een persconferentie.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen