Direct naar artikelinhoud
Voor u uitgelegdMobiliteit

U heeft een bedrijfswagen, of u fietst of treint naar het werk? Dit verandert er vanaf nu voor u

U heeft een bedrijfswagen, of u fietst of treint naar het werk? Dit verandert er vanaf nu voor u
Beeld Tim Dirven

De federale regering heeft vannacht beslist om de verwachte belastingverhoging op fossiele bedrijfswagens fors te verminderen. Ook wie de trein of de fiets naar het werk neemt, is mogelijk goedkoper af. Wat betekent dit voor u?

en

Scenario 1: u heeft een bedrijfswagen

Wie een bedrijfswagen heeft, ziet elke maand het ‘voordeel alle aard’ (VAA) op zijn loonbrief verschijnen. Deze belasting wordt niet alleen bepaald door de CO2-uitstoot van de wagen in kwestie, maar ook door die van de rest van het wagenpark. Aangezien die laatste fors gedaald is, dreigden werknemers met een bedrijfswagen op diesel of benzine plots tot 500 euro per jaar extra belasting te betalen. Het zou gaan om zo’n 800.000 mensen.

Dankzij een nieuwe berekeningsmethode valt die belastingverhoging terug tot enkele euro’s per maand. Voortaan wegen elektrische wagens namelijk minder door in de berekening van de gemiddelde CO2-uitstoot. Ook wordt er nu rekening gehouden meer realistische uitstootwaardes.

Neem nu de populaire BMW X1 met een catalogusprijs van 38.500 euro. Wie daarvoor koos, zag zijn VAA normaal stijgen van 171 euro naar 216 euro per maand. Dit wordt nu 178 euro. Een toename van 7 in plaats van 45 euro per maand. De luxueuzere BMW X3 zou normaal 319 in plaats van 269 euro per maand gaan kosten. Dit wordt 277 euro. Een toename van 8 euro in plaats van 50 euro. De Volvo XC40 wordt 7 in plaats van 54 euro duurder. De Skoda Kodiaq 7 euro in plaats van 52 euro.

Voor gebruikers van elektrische en hybride bedrijfswagens verandert er niets.

Scenario 2: u fietst naar het werk

Sinds dit jaar is de fiscale vrijstelling op de fietsvergoeding verhoogd tot 35 eurocent per kilometer. Als u dit maximale bedrag krijgt van uw werkgever, kunt u dus een aardig spaarpotje aanleggen. Wie echt regelmatig lange afstanden aflegt, dreigt weliswaar tegen het fiscale plafond van 2.500 euro per jaar te botsen. Wie daarboven komt, betaalt belastingen op dat bijkomende bedrag.

De regering heeft nu beslist om het plafond op te trekken van 2.500 naar 3.500 euro. Maar om hier voordeel van te ondervinden, moet je wel wel veel fietsen en ver van je werk wonen. Wie bijvoorbeeld maar op 5 kilometer van zijn job woont en 100 dagen per jaar met de fiets pendelt, krijgt jaarlijks 350 euro aan fietsvergoeding. Hiermee blijft u ver onder het plafond van 2.500 euro en ondervindt u dus geen voordeel aan de nieuwe regeling.

Om winst te hebben bij het verhoogde plafond moet je én 220 dagen op een jaar met de fiets pendelen, én de volle fietsvergoeding van 35 cent per kilometer ontvangen, én minstens 16,2 km van je werk wonen. Wie bijvoorbeeld 40 kilometer per dag heen en terug fietst, komt uit op 3.080 euro fietsvergoeding per jaar. Tot nu toe was 2.500 euro hiervan vrijgesteld van belastingen, straks is dit 3.500 euro. De winst bedraagt 25 euro per maand netto. Wie elke dag 50 kilometer heen en terug fietst, wint 43 euro per maand netto.

Kortom, te overwegen waard om de auto aan de kant te laten staan.

Scenario 3: u heeft een treinabonnement van het werk

Vandaag moeten zo’n 100.000 Belgen een deel van hun treinabonnement van het werk zelf betalen. Afhankelijk van hun cao loopt de bijdrage van hun werkgever op tot 56 procent van de totale abonnementsprijs. De rest betalen ze uit eigen zak.

Als werkgevers bereid zijn om die bijdrage te verhogen tot 71,8 procent, belooft de regering voortaan ook nog 7,5 procent op te leggen. Hierdoor zullen werknemers nog maar zo’n 20 procent van hun abonnement zelf moeten betalen.

Wat dat concreet betekent, hangt af van de afstand tussen woon- en werkplaats. Wie bijvoorbeeld 1 tot 3 kilometer per dag met de trein aflegt, zal slechts 90 in plaats van 198 euro per jaar betalen aan zijn treinabonnement. Wie ongeveer 30 kilometer aflegt, zal nog 289 in plaats van 639 euro per jaar betalen. Voor een afstand van ongeveer 150 kilometer komt de eigen bijdrage op 787 euro.