© ATV

Inwoners van Vremde ergeren zich aan vroege vluchten op Deurne: “Waarom al vliegen voor 7 uur?”

Boechout/Vremde -

De vroege vluchten, en het toenemend vliegverkeer vanuit en naar Deurne storen de inwoners van Vremde. Dit werd duidelijk tijdens de voorstelling van de plannen van de luchthaven in Boechout voor de nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag.

Filip Spoelders

De milieuvergunning van de luchthaven van Deurne verloopt op 16 juni. De luchthaven heeft ondertussen een procedure ingezet om een omgevingsvergunning aan te vragen. Hierover volgt nog een openbaar onderzoek waarbij gemeentebesturen en buurtbewoners bezwaren kunnen indienen.

Op vraag van het Boechoutse gemeentebestuur gaf luchthavencommandant Wim Verbist samen met Kris Van Den Wyngaert en een geluidsexpert toelichting. Een dertigtal inwoners van Vremde kwam luisteren. Het is duidelijk dat ze bezwaren hebben tegen de huidige gang van zaken op de luchthaven en boven hun hoofd.

“Waarom vliegen er vliegtuigen voor 7 uur ’s ochtends? Zo’n 28 jaar geleden was Deurne een kleine zakenluchthaven met ongeveer zes vluchten per dag. Nu tellen we er soms 65 per dag. Waarom worden vliegtuigen vanuit Spanje of Frankrijk die te laat vertrekken toch nog ’s nachts opgevangen in Deurne?” hHt waren maar enkele van de vragen die de Vremdenaren zich stellen.

Het rustige Vremde wil vooral ’s morgens meer stilte.© Filip Spoelders

Verbist en Van Den Wyngaert, die de voorbereiding van de aanvraag regelt, willen enkele zaken aanpakken. De luchthaven wil duurzamer werken op de grond en op termijn een elektrificatie van zijn werking en de vliegtuigen doorvoeren. Vanaf dit jaar staat de luchthaven ook geen trainingsvluchten meer toe op zaterdag na 14 uur.

“We begrijpen dat de vluchten tussen half zeven en zeven uur ’s ochtends de meeste hinder veroorzaken. Vanaf 2024 willen we die beperken tot 475 op jaarbasis met de meest stille vliegtuigen. Vroeger waren er dit meer dan zeshonderd. Om de vliegbewegingen na 23 uur, dit zijn de zogenaamde extensies, te ontraden, zullen we deze vluchten beboeten. De tarieven kunnen we nog niet meedelen maar het zal een aanzienlijk verschil met nu zijn”, geeft Van Den Wyngaert aan. In 2023 kende Deurne vijftien van deze extensies.

De aangepaste methode om op te stijgen, waarbij vliegtuigen zo snel mogelijk hoogte winnen, moet de geluidshinder in de omgeving verminderen. “We hebben verder een mobiele geluidsmeetpost aangekocht die in Borsbeek en Mortsel werd opgesteld op vraag van de gemeentebesturen.” Verbist bevestigde dat er gemiddeld zo’n 130 vliegbewegingen of 65 vluchten per dag zijn.

De opstijgende vliegtuigen vanuit Deurne nemen sinds kort sneller hoogte.© DBA

Het is nu afwachten tot het openbaar onderzoek om bezwaren in te dienen. Vanuit partijen Pro Boechout-Vremde, N-VA, Groen en ’t Dorp Boechout-Vremde waren er na de voorstelling zeker kritische opmerkingen. Burgemeester Koen T’Sijen vraagt meetpunten in Vremde terwijl Sven Snyders (N-VA) zich afvraagt waarom de luchthaven niet gesloten kan blijven tot zeven uur. Filip Peeters (’t Dorp) stelt meteen voor om de burgers als gemeente te steunen in een eventuele gerechtsprocedure.

“Deurne is altijd al van 6.30 uur tot 23 uur open geweest. Enkel het halve uur tot zeven uur valt onder de nachtvluchten, voor de rest zijn we gesloten. Onze luchthaven is slotvrij en Zaventem niet. We kunnen te late nachtvluchten met bestemming Deurne niet afwijzen. Maar zoals aangegeven, zullen we deze uitzonderlijke vluchten financieel ontraden”, besluit luchthavencommandant Verbist.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Boechout