Verkeersveiligheid

Verlichting van elektrische fietsen vaak te krachtig: experts pleiten voor betere normen

© anp

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) bekijkt duidelijkere normen voor fietsverlichting, nu het klachten regent over elektrische fietsen en speedpedelecs die met hun erg krachtige voorlichten andere fietsers en voetgangers verblinden.

“Het voorlicht van veel elektrische fietsen en speedpedelecs is veel krachtiger dan dat van een gewone fiets”, zegt Wies Callens, woordvoerder van de Fietsersbond, die er veel klachten over krijgt. “En het licht staat vaak niet goed afgesteld.” Gevolg: wanneer een fietser of voetganger een elektrische fiets of speedpedelec met zo’n krachtige voorlamp kruist, riskeert die verblind te worden.

Vlaams Parlementslid en mobiliteitsexpert Annick Lambrecht (Vooruit) wordt er regelmatig over aangesproken door fietsers: “Er rijden almaar meer speedpedelecs rond, waardoor zulke gevaarlijke situaties – zeker wanneer beide fietsers elkaar op een smal fietspad kruisen – zich vaker dan vroeger voordoen. Er gebeuren vandaag nog té veel fietsongevallen. Vandaar dat er best snel wordt ingegrepen.”

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) gaat de interfederale werkgroep Wegcode vragen zich te buigen over duidelijkere normen voor de sterkte en afstelling van lichten. Ze zegt dat de Wegcode vandaag al stelt dat fietsers een “niet-verblindend licht moeten voeren”.

De Fietsersbond onderstreept dat er een eenvoudige manier bestaat om de afstelling van je fietslichten goed te regelen. “Daarbij meet je vanop de grond hoe hoog je fietslicht zich op je fiets bevindt”, zegt Callens. Vervolgens zet je je fiets zo’n 5 meter van een muur en laat je het licht op die muur schijnen. De bovenkant van de lichtstraal op de muur mag dan niet boven de hoogte van de lamp op je fiets uit komen.” Hij waarschuwt het licht ook zeker niet te laag te laten schijnen, “want dan merken andere weggebruikers het minder snel op”. (wer)