Door technische problemen met het systeem laten heel wat dieselrijders hun AdBlue uitschakelen. Daardoor neemt ook de uitstoot van de wagen toe.
Volledig scherm
PREMIUM
Door technische problemen met het systeem laten heel wat dieselrijders hun AdBlue uitschakelen. Daardoor neemt ook de uitstoot van de wagen toe. © Tim Dirven / Baert Marc

Waarom mensen volop sjoemelen met AdBlue

Na het gesjoemel met de roetfilter is nu ook het AdBlue-systeem volop onderhevig aan fraude. Door de vele technische problemen laten almaar meer dieselrijders het systeem uitschakelen. Online wordt zelfs massaal voor de nodige sjoemelsoftware geadverteerd. “Ga daar niet op in”, adviseert Testaankoop. De boete voor wie wordt betrapt, is niet mals. Hoe gaat zo een ingreep? Hoeveel kost dat? En is het prijsverschil met je systeem laten herstellen dan echt zo groot?

51 reacties

  • Lecocq Daniel

    2 maanden geleden
    Geert Tamsyn, veel te veel zuiver stikstof? Lucht bestaat voor 78% uit stikstof. Moeten we die stikstof dan ook capteren misschien?
  • Diego Wille

    3 maanden geleden
    Marc van den Bossche: het gaat niet over de kostprijs van de AdBlue zelf, die is verwaarloosbaar. Zet alvast 1500 euro opzij voor als de injector die de vloeistof injecteert dicht zit door kristallisatie. Dan dient het volledige reservoir incl injector vervangen te worden.
  • Geert Tamsyn

    3 maanden geleden
    Kelly Verlinden, in vgl. met de honderden milieurampen en duizenden doden door oppompen en transport van petroleum, zijn de problemen rond lithium en andere grondstoffen peanuts. Batterijen zijn volledig recycleerbaar, benzine en diesel worden verbrand aan een rendement van nauwelijks 25 % en 75 % uitstoot van warmte en giftige stoffen. Volgens TU Eindhoven zijn EV 53 % milieuvriendelijker dan ICE, dat vind ik al een mooie vooruitgang. En Li-ion batterijen worden vervangen door nitraat-ion.
  • Christophe Stokx

    3 maanden geleden
    Je kan het Adblue systeem laten uitschrijven, alleen mag dit niet in de EU. Of toch in sommige EU landen.
  • Jelle Vanstraelen

    3 maanden geleden
    "Overtreders riskeren een zware sanctie" volgens de minister. Wat blijkt: 2500 boete, nauwelijks meer dan het kost om het systeem te repareren. Dan is de keuze snel gemaakt.