Te felle fietslichten: het is een veelgehoorde klacht.

Ook vaak verblind door te felle fietslichten van elektrische fietsen? Er is een trucje om ze goed af te stellen

Nu het klachten regent over verblindende lichten van elektrische fietsen en speedpedelecs bekijkt Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) duidelijker normen voor fietsverlichting. Al kunnen fietsers ook de truc met de muur toepassen.

Werner Rommers

Onder meer de Fietsersbond krijgt er heel wat klachten over binnen: “Het voorlicht van veel elektrische fietsen en ook speedpedelecs is in vergelijking met een gewone fiets veel krachtiger”, zegt woordvoerder Wies Callens. “En misschien nog belangrijker: het licht staat vaak niet goed afgesteld.”

Ook voetgangers kunnen verblind worden.© ANP / ANP

Gevolg: wanneer een fietser een elektrische fiets of speedpedelec met zo’n krachtige voorlamp kruist, riskeert die verblind te worden. Met alle risico’s van dien. “Maar we ontvangen ook meldingen van voetgangers die het erg onaangenaam vinden dat ze verblind worden door een aankomende fietser.”

Yves De Bruyckere van de Fietsersbond in Gent kan erover meespreken: “Het is niet alleen lastig ’s avonds op onverlichte fietspaden, waar het gevaar voor verblinding uiteraard het grootst is. Ook als ik in het verlichte centrum van Gent rondfiets, moet ik vaak wegkijken omdat ik verblind word door het licht van een andere fietser.”

Steeds gevaarlijker

Vlaams Parlementslid en mobiliteitsexpert Annick Lambrecht (Vooruit) wordt er ook regelmatig over aangesproken door fietsers: “Er rijden almaar meer speedpedelecs rond, waardoor zulke gevaarlijke situaties – zeker wanneer beide fietsers elkaar op een smal fietspad kruisen – zich vaker dan vroeger voordoen. Er gebeuren vandaag nog té veel fietsongevallen. Vandaar dat er best snel wordt ingegrepen.”

Als de straal te hoog schijnt, verblind je anderen, maar te laag is ook niet goed.

Zij heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) daarom gevraagd actie te ondernemen. En dat zal ook gebeuren. De minister gaat de interfederale werkgroep Wegcode vragen zich te buigen over duidelijker normen voor de sterkte en de afstelling van fietslichten: “Verkeerd afgestelde fietsverlichting kan inderdaad tegenliggers verblinden en zo voor gevaarlijke omstandigheden zorgen. We moeten fietsers hier daarom voldoende over informeren én sensibiliseren”, aldus de minister. Zij beklemtoont dat de Wegcode vandaag al stelt dat fietsers een “niet-verblindend licht moeten voeren.”

De truc met de muur

De Fietsersbond onderstreept dat er – behalve de nodige bewustwording bij fietsers – ook een eenvoudige manier bestaat om de afstelling van je fietslichten goed te regelen, ontwikkeld in samenwerking met kenniscentrum Fietsberaad.

“We vragen ook dat fietsenmakers de afstelling van de lichten nog eens controleren”

Wies Callens

Fietsersbond

“Daarbij meet je vanop de grond hoe hoog je fietslicht zich op je fiets bevindt”, zegt Wies Callens. Vervolgens zet je je fiets zo’n 5 meter van een muur en laat je het licht op die muur schijnen. De bovenkant van de lichtstraal op de muur mag dan niet boven de hoogte van de lamp op je fiets uit komen.” Hij waarschuwt het licht ook zeker niet te laag te laten schijnen, “want dan merken andere weggebruikers het minder snel op”. “En we vragen ook dat fietsenmakers gesensibiliseerd worden, zodat ze de afstelling van de lichten nog eens controleren als ze een elektrische fiets of speedpedelec een nazicht geven.”

Almaar meer creatieve fietslichtjes, en ja: dat mag

Fietshelmen met daarop, of daarin, een fietslicht verwerkt, tot zelfs fluovestjes met allerhande witte én rode lichtjes daarin verwerkt. Fietsers hebben almaar meer toeters, bellen én lichtjes voorradig om goed op te vallen in het verkeer. Maar gelden zulke lichtjes op helmen of in fluovestjes ook als échte fietsverlichting? “Ja, zo’n 10 jaar geleden is – samen met de opkomst van draagbare fietslichtjes – de verplichting geschrapt dat fietsverlichting vast moest zitten aan het fietsframe”, zegt Werner De Dobbeleer, woordvoerder van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). “Sindsdien mag je bijvoorbeeld het rode fietslicht achteraan op je rugzak bevestigen. Je moet er wel altijd op letten dat het licht goed zichtbaar is, en dat bijvoorbeeld je jas er niet overheen valt. Je moet ook opletten dat je niemand verblindt: denk bijvoorbeeld aan fietsers die hun fietshelm uitrusten met zo’n krachtige Petzl-hoofdlamp.” (wer)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER