© ATV

‘Banaanbrug’ aan Albertkanaal helemaal opgepeuzeld: nog vier maanden wachten op nieuwe brug

Wijnegem -

Het heeft ruim een week langer geduurd dan ingeschat, maar de fameuze ‘banaanbrug’ over het Albertkanaal in Wijnegem is nu helemaal weg. De laatste ‘puinschuiten’ vertrekken. Maar daarmee is de hinder niet verdwenen want pas eind mei zal de nieuwe brug klaar zijn.

Jan Auman

“Het was een intensief proces maar de sloop van de brug in Wijnegem nadert stilaan zijn einde”, slaakt woordvoerster Liliane Stinissen een zucht van verlichting. En zij zal niet de enige zijn bij De Vlaamse Waterweg en aannemerscombinatie Hye-Hens die opgelucht is dat de strijd gewonnen is.

“Na de afbraak van de landoverspanning op rechteroever is donderdag de resterende landpijler gesloopt. Daarna is ook het laatste ponton verwijderd. Na een peiling van de bodem van het kanaal en de ruimingswerken van eventuele brokstukken of wapening kan dan de vaargeul volledig opengesteld worden.”

LEES OOK. En toen liep de afbraak van de ‘banaanbrug’ mis: betonnen brugdeel van 200 ton breekt plots af

Zicht op de oever Schilde, met op de achtergrond de Gistfabriek/Roeispaan en daarachter één van de landhoofden van de nieuwe brug.© De Vlaamse Waterweg

Complex

Waarom de afbraak van de banaanbrug zo complex was en langer geduurd heeft dan gedacht? De brug steunde op een punt in het kanaal. Aan de noordelijke overspanning moest de aannemer eerst een tijdelijk steunpunt voorzien tegen het moment dat de zuidkant ging afgebroken worden.

De brug maakte een bocht boven het kanaal. Ook dat vergde extra voorbereiding om de pontons en sloopkranen op de juiste plaats te zetten. De bocht had ook een invloed op de krachten die op de brug werken (zowel horizontaal, als verticaal), wat de afbraak dus nog complexer maakte. De brug was opgebouwd uit één betonnen koker. De stabiliteit kwam daardoor al vanaf de eerste knip onder druk te staan.

Daarom moesten de sloper gefaseerd en precies te werk gaan om de veiligheid te garanderen. En zelfs dan liep het zoals bekend niet helemaal zoals gepland. Ze sloopten trouwens niet alleen het deel boven water, maar ook de delen die zweefden boven land en water (tussen landpijlers en landhoofden). Dat maakte de te slopen lengte langer.

Nieuwe brug

Dit weekend zijn er geen verdere sloopwerken. Vanaf maandag wordt er overdag verder gewerkt, telkens van 6 uur ’s morgens tot 19 uur. Maar intussen kunnen er foto’s genomen worden van een Albertkanaal zonder ‘banaanbrug’. Dat doet nog wat vreemd aan. Al doemt – afhankelijk van het standpunt van de fotograaf - op de achtergrond stilaan de nieuwe brug op, ter hoogte van de Kanaalstraat en Groenstraat. Die zal zonder verdere verwikkelingen eind mei klaar zijn zodat auto’s, bussen en vrachtwagens voortaan daar het kanaal kunnen oversteken. Op de nieuwe fietsbrug aan het sluizencomplex is het wachten tot 2026.

Intussen wordt binnenkort de Stokerijstraat opnieuw afgesloten van het dorpscentrum. Maar naar verluidt zouden ze in de Wommelgemsteenweg stilaan toe zijn aan asfaltering. Dan kan die nieuw aangelegde straat, waar de werken ook heel wat vertraging opliepen, dienen als omleidingsweg.

LEES OOK. Bewogen dag voor aannemer Hens na dodelijk ongeval in Willebroek en afbraak ‘banaanbrug’: “Enorm bedroefd en geëmotioneerd”

© De Vlaamse Waterweg

© De Vlaamse Waterweg

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen