© ATV

Vlaanderen maakt dan toch geld vrij voor Antwerps voorstadsnet: nieuwe sneltrams en extra trams

Antwerpen -

De uitbouw van een Antwerps sneltramnet en voorstadsnet voor de trein wordt versneld uitgevoerd. Dat heeft de Vlaamse regering vrijdag beslist. Na de ambities volgen er nu ook financiële engagementen voor het openbaar vervoer.

Het gaat onder meer om nieuwe sneltrams richting het UZA in Edegem, Deurne en Wijnegem. Ook komen er extra trams bij, wordt de bestaande vloot vergroend en wordt het aantal stelplaatsen uitgebreid.

Wellicht gaat het om deze puntjes:

1. Tramverlenging naar UZA

Er komt een snelle tramverbinding vanaf het NMBS-station Zuid naar het UZA op de grens met Wilrijk en Edegem. Die tramlijn zou via de Jan De Voslei op het Kiel, de park-and-ride Olympiade, via de Boomsesteenweg in Wilrijk tot aan het ziekenhuis lopen. Het UZA wordt dan een mobiliteitsknooppunt.

2. Via Bisschoppenhoflaan naar Wijnegem

Een tramlijn op de Bischoppenhoflaan naar de Houtlaan in Wijnegem moet Deurne-Noord en het industriegebied aan het Albertkanaal ontsluiten. Op het kruispunt van de Merksemsebaan met de Houtlaan kan dan een park-and-ride komen. Deze tramlijn zou ook een verbinding met Schoten en Antwerpen worden.

3. Antwerpse districten met elkaar verbinden

De nieuwe districtslijn moet een tramlijn worden die Deurne, Borgerhout, Berchem en Wilrijk rechtstreeks met elkaar verbindt. Dit zorgt ervoor dat mensen niet eerst naar het centrum van Antwerpen moeten reizen om naar een ander district te gaan. Ook zouden op deze tramlijn overstappunten komen op het bestaande netwerk.

Met de financiering en de toezegging dat de uitbreiding van het net nog voor 2030 verwezenlijkt wordt, komt de Vlaamse regering tegemoet aan de eisen van de actiegroepen en de stad Antwerpen.

(Klik op de kaart voor een grotere versie)

De zwarte lijn op de kaart is het bestaande Ringspoor. Gele, rode en blauwe lijnen staan respectievelijk voor de nieuwe tramlijnen naar het UZA, Wijnegem en de districtstram.

“Eindelijk volwaardig voorstadsnet van treinen”

De Antwerpse burgerbewegingen Ademloos, Ringland en stRaten-generaal reageren tevreden op de beslissing van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “Eindelijk krijgt Antwerpen een volwaardig voorstadsnet van treinen, met toevoeging van nieuwe haltes in Sint-Job-in-’t-Goor, aan Schijnpoort, op Linkeroever en in de haven, en met frequente bedieningen op maat van grootstedelijk gebruik.”, zegt Manu Claeys van stRaten-generaal.

Verschillende actiegroepen, verenigd in de Modal Shift Coalitie, pleit al jaren voor een betere mobiliteit in de Antwerpse regio. En daarvoor is een uitbreiding van het sneltramnet en het voorstedelijk treinnet noodzakelijk.

In de randgebieden van de stad wonen immers veel mensen die nu nog niet bediend worden door hoogwaardig openbaar vervoer maar daar wel op zitten te wachten. Ringland en stRaten-generaal hebben het voorbije anderhalf jaar druk gezet op de Vlaamse regering en het Antwerpse stadsbestuur om, na het vergunnen van de Oosterweelverbinding en de overkapping van de noordelijke Ring, nu ook werk te maken van de modal shift.

“Dankzij volgehouden druk van de burgerbewegingen en recenter ook van de Modal Shift Coalitie wordt het Antwerpse sneltramnet nog vóór 2030 uitgebreid met nieuwe verbindingen naar Wilrijk tot aan het UZA, Deurne tot aan de Houtlaan en door alle districten met de districtentram”, zegt de projectleider van Ringland Peter Vermeulen.

LEES OOK. Nieuwe tramverbindingen naar UZA en Wijnegem in stroomversnelling: met deze ingrepen moeten stad en rand bereikbaar blijven

(pvdp)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen