Trensition automatiseert trendrapporten voor bedrijven: ‘We willen niet onder de kerktoren blijven’

© Gaëlle Buntinx
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Corana, de brexit, de klimaatverandering of oorlog, de onverwachte maatschappelijke plotwendingen zijn nauwelijks bij te houden. Een bedrijf moet altijd maar bijsturen, het liefst net iets sneller dan de concurrentie. De Gentse start-up Trensition ontwikkelde een analyseplatform waarmee organisaties ontluikende trends snel in hun strategie kunnen verwerken.

Soms neemt een bedrijf een vliegende start. Bijvoorbeeld wanneer het zijn zakenidee presenteert voor de accelerator imec.istart en een groot bedrijf zijn technologie wil gebruiken. Dat overkwam Mike Vanderroost, toen twee medewerkers van de verzekeraar Ageas hoorden waar hij na zijn uren aan werkte.

Vanderroost, een burgerlijk ingenieur natuurkunde met een doctoraat in wiskundige modellering, zocht voor zijn werk als academicus een tool om uit te zoeken hoe de technologie in een bepaalde sector was geëvolueerd. Hij vond niets en begon zelf met de ontwikkeling van zulke algoritmes. Toen Ageas aangaf die technologie te willen testen, werd Trensition in 2019 opgericht. Vanderroost is chief innovation officer, Vincent Defour is CEO en Mathias Colpaert CTO. Vier jaar later is Ageas nog altijd klant.

Wispelturige wereld

Trensition ontwikkelde software met ingebouwde artificiële intelligentie (AI) en groeide uit tot een analysebureau. De algoritmes van Trensition halen grote hoeveelheden informatie uit teksten op het internet, vatten die samen en analyseren hoe pakweg een sector, een technologie of een maatschappelijke trend in de loop van de tijd verandert. Kortom, de Gentse start-up monitort wat er allemaal in de wereld gebeurt en analyseert die evoluties voor zijn klanten. Voor een verzekeraar die actief is in een steeds wispelturiger wereld, is zo’n technologie een godsgeschenk.

Niet enkel verzekeraars toonden snel interesse. Grote consumentenbedrijven als PepsiCo en Procter&Gamble, of een bank als BNP Paribas schakelden Trensition al in. De Europese voetbalbond UEFA gebruikte het platform van het techbedrijf om nieuwe inzichten te verwerven in de snel veranderende wereld van vrijetijdsbesteding.

‘Ons product is stilaan matuur genoeg om los te laten op de wereld’

Mike Vanderroost, CIO Trensition

“Er zijn nieuwe manieren om te ontspannen, zoals met virtual reality of sociale media”, legt Mike Vanderroost uit. “Traditionele sporten, zoals voetbal, moeten werken om de aandacht die ze nu hebben, te behouden. Zulke analyses vergen diepere inzichten over wat aan de gang is in de maatschappij. Denk ook aan voetalclubs die kunstgrasmatten overwegen. Er is een steeds sterkere stem in de maatschappij die zegt dat we afmoeten van plastic. Dan moet je als club je plannen misschien herzien.”

Analysebureaus, trendwatchers en andere voorspellers zijn er bij de vleet. Hoe onderscheidt Trensition zich van de rest? Het benadert niet slechts één aspect, maar heeft een alomvattende kijk op de markten, de concurrentie, de strategieën en de bedrijven. “We zijn een van de weinige die een beslissingenondersteunend platform bouwen voor bedrijven. We analyseren gegevens zoals patenten, onderzoeksartikelen, blogs en kranten. Alles behalve sociale media, wegens de GDPR-wetgeving en omdat de kwaliteit van de informatie er te veel wisselt. Het is moeilijk er waardevolle informatie uit te halen”, legt Mike Vanderroost uit.

Op basis van die informatie kunnen bedrijven met een softwareabonnement bij Trensition automatisch trendrapporten genereren op het platform. Zo kunnen organisaties honderden trends analyseren, variërend van nieuwe regelgeving en verandering in het consumentengedrag tot initiatieven van de concurrentie. Om zijn strategische analyse voor bedrijven te verfijnen, werkt Trensition samen met Vlerick Business School en andere universiteiten.

Jaar van investeren

Trensition kan bogen op een team van vijftien mensen en houdt kantoor in de Gentse start-uphub aan Dok Noord. Het bedrijf koos voor bootstrapping, zo ver mogelijk springen met zo weinig mogelijk middelen. Het ontwikkelde zijn product met de 1,8 miljoen euro die het in 2022 ophaalde bij Ageas en het investeringsfonds Capricorn Partners, en met de inkomsten van organische groei. De start-up heeft zijn technologische weg ongeveer afgelegd en maakt zich klaar voor een groeiversnelling en internationalisering.

Het bedrijf is nog niet winstgevend. “Dit jaar is nog een jaar van investeren. We hebben een verkoop- en marketingmachine opgezet, nu ons product stilaan matuur genoeg is om los te laten op de wereld. We willen nog meer dan nu voet aan de grond krijgen in de financiële wereld van banken en verzekeraars. We werken bijvoorbeeld samen met de Geneva Association, de internationale denktank voor de verzekeringswereld. We hebben grote ambities. Het DNA van ons product is internationaal, gezien we naar evoluties in de wereld kijken. We willen zeker niet onder de kerktoren blijven”, zegt Mike Vanderroost.

Drie trends voor de komende jaren

Trensition zit op een berg trendanalyses. Wat komt er dit en de volgende jaren op de bedrijven af? Mike Vanderroost, de chief innovation officer van Trensition, kiest er drie evoluties uit.

1. Biometrische betalingen breken helemaal door

Veilig betalen met je vingerafdruk of een tweestapsverificatie raken al ingeburgerd, maar dit jaar breken ook biometrische betalingen via je iris, gezichts- of stemherkenning door, verwacht Mike Vanderroost. “Biometrie is niet nieuw, maar voor betalingen komt de technologie snel op in de Verenigde Staten en China. Europa aarzelt nog om de technologie op grote schaal toe te laten wegens de privacywetgeving, maar we mogen ook bij ons vooruitgang verwachten.”

2. Bedrijven passen producten aan oudere klanten aan

“In het Verenigd Koninkrijk werken we samen met NICA, het National Innovation Centre for Ageing. Dat instituut ontstond binnen de overheid, maar is zich aan het verzelfstandigen om zelfbedruipend te worden en te internationaliseren. Het onderzoekt de impact van de vergrijzing op de samenleving. Bedrijven zullen hun productgamma beter moeten afstemmen op de ouderen. In een voedingsproduct hebben zij bijvoorbeeld meer behoefte aan calcium en vitamines. Of denk aan een verpakking die moeilijk open te krijgen is voor mensen met minder spierkracht.”

3. De overheid lanceert digitale munten

“Je kunt het een beetje zien als een tegenbeweging voor cryptomunten”, zegt Mike Vanderroost. “Op gedecentraliseerde cryptomunten is er geen controle, daarom bekijken overheden hoe zelf ze met virtuele munten kunnen beginnen. Als overheid mag je de boot niet missen, je moet inspelen op nieuwe technologie.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content