Ensor Awards

Oorlogsdrama ‘Wil’ en ‘1985’ grote slokoppen: dit zijn de winnaars van de Ensors

De jaarlijkse prijzen van en voor de audiovisuele sector werden gedomineerd door de Bende van Nijvel-reeks ‘1985’, die tien keer raak schoot, en collaboratiefilm ‘Wil’, die zeven awards binnenhaalde. Slechts drie keer viel een vrouw in de prijzen.

Filip Tielens

LEES OOK. 800 acteurs en figuranten, goed voor 3.000 outfits: dit is de kostuumontwerpster van fictiereeks ‘1985

Er stond geen maat op de populariteit van ‘1985 bij de Ensor Academie, de sectorvereniging waarvan de 2.000 leden jaarlijkse stemmen op hun vakgenoten. De VRT-serie werd verkozen tot beste fictiereeks van het jaar, en zowel scenarist Willem Wallyn als regisseur Wouter Bovijn vielen in de prijzen. Aimé Claeys won de Ensor voor beste hoofdrol voor zijn rol als de radicaliserende rijkswachter Franky, terwijl Tom Vermeir voor zijn vertolking als adjudant Goffinard naar huis ging met de prijs voor beste bijrol. 1985 won verder ook nog prijzen voor beste geluid, muziek, art direction, kostuum en montage.

Grote slokop: 1985 over de bende van Nijvel.© © VRT - Thomas Nolf

Bij de films is ‘Wil’ de grote slokop, met zeven Ensors. De verfilming van de roman van Jeroen Olyslaegers over de collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog in Antwerpen werd verkozen tot beste film. Ook hier vielen scenarist Carl Joos en regisseur Tim Mielants in de prijzen, net als director of photography Robrecht Heyvaert. Stef Aerts werd bekroond voor zijn hoofdrol als hulpagent Wil(fried), die schippert tussen verzet en collaboratie. Jan Bijvoet won de Ensor voor beste bijrol voor zijn vertolking als politiecommissaris Jean, die in de film zijn troepen laat mee scanderen met ‘Hi-hi-hi. Ha-ha-ha. ‘k Stond erbij en ik keek ernaar.’

LEES OOK. 10.000 stappen langs de echte Antwerpse plekken uit de film ‘Wil’

‘Wil’, met links Stef Aerts.© KFD

Wil won daarnaast ook de box office award omdat het in 2023 de meeste bezoekers naar de bioscopen lokte. Sinds deze week is de film ook internationaal te zien op Netflix.

Staande ovatie voor ‘Godvergeten’

Zowel 1985 als Wil vertellen erg mannelijke historische verhalen en dat uit zich ook in de genderverdeling bij de winnaars, zowel voor als achter de schermen. Van de tien awards voor 1985 ging er slechts eentje naar een vrouw: costumière Sophie Van den Keybus. Bij Wil werden alle zeven awards gewonnen door mannen.

Dat betekent dat de vier acteerprijzen, zowel voor hoofd- en bijrollen in film en serie, gewonnen worden door een mannelijke acteur. Ook in 2022, het eerste jaar dat de acteerprijzen genderneutraal waren, gingen de vier beeldjes naar mannelijke acteurs. In 2023 was het fiftyfifty.

In totaal werden er 30 Ensors uitgereikt. Naast costumière Van den Keybus gingen slechts twee andere prijzen naar vrouwen. Make-up artieste Esther De Goey won voor ‘Rough diamonds’, de populaire reeks (zowel op VRT als op Netflix) die zich afspeelt in de joodse diamantindustrie in Antwerpen. Regisseurs Ibbe Daniëls en Ingrid Schildermans uit Pelt kregen voor de veelbesproken VRT-reeks ‘Godvergeten’ de Ensor voor beste docuserie. Ze werden beloond met een staande ovatie tijdens de uitreiking op zaterdagavond in het Casino Kursaal in Oostende, bij het slot van Filmfestival Oostende.

Ingrid en Ibbe, de makers van ‘Godvergeten’.© BART DEWAELE

Geen prijzen voor ‘Het smelt’ en ‘Holly’

Door de dominantie van 1985 en Wil delfden andere producties het onderspit. Het smelt, de verfilming van Veerle Baetens naar het boek van Lize Spit, en Holly, de voor het Filmfestival van Venetië geselecteerde film van Fien Troch, waren elk acht keer genomineerd, maar gingen beide met lege handen naar huis. De VRT-serie Knokke off kreeg zes nominaties, maar kon er geen enkele van verzilveren. Rough diamonds werd acht keer genomineerd, maar won dus slechts één keer (voor beste make-up).

Planeet B van Pieter Van Eecke werd gekozen tot beste documentaire film, Knor won de prijs voor beste animatiefilm en het vierde en laatste seizoen van #LikeMe won de Ensor voor beste jeugdfictie. De publieksprijs ging naar Zeevonk, het regiedebuut van Domien Huyghe, terwijl Michael Abay in de prijzen viel voor zijn kortfilm Klette.

Eerder tijdens het Filmfestival Oostende werden er speciale prijzen uitgereikt aan onder meer Jo Willems, die director of photography was van The hunger games, en aan cineast en scenarist Marc Didden, die de Lifetime achievement award ontving. Filmmaker Baloji won tweemaal: de Ensor voor beste Franstalige Belgische film voor Augure en de prijs voor belofte van het jaar.

Alle winnaars

  • Beste Film: Wil
  • Beste Fictie - Serie: 1985
  • Beste Acteerprestatie Hoofdrol - Film: Stef Aerts – Wil
  • Beste Acteerprestatie Ondersteunende rol - Film: Jan Bijvoet – Wil
  • Beste Acteerprestatie Hoofdrol - Fictie Serie: Aimé Claeys – 1985
  • Beste Acteerprestatie Ondersteunende rol - Fictie Serie: Tom Vermeir – 1985

  • Beste Scenario Film: Carl Joos – Wil
  • Beste Scenario Fictie Serie: Willem Wallyn – 1985
  • Beste Regie Fictie Serie: Wouter Bouvijn – 1985
  • Beste Regie Film: Tim Mielants – Wil
  • Beste D.O.P.: Robrecht Heyvaert – Wil
  • Beste Montage: Pieter Smet – 1985

  • Beste Documentaire Film: Planeet B - Pieter Van Eecke
  • Beste Documentaire Serie: Godvergeten - Ibbe Daniëls, Ingrid Schildermans
  • Beste Kortfilm: Klette - Michael Abay
  • Beste Animatie: Knor
  • Beste Jeugdfictie: #LikeMe s4

  • Beste Geluid: Arne Winderickx, Matthias Hillegeer – 1985
  • Beste Muziek: David Martijn, Jeroen Swinnen – 1985
  • Beste Art Direction: Stijn Verhoeven – 1985
  • Beste Make-up: Esther De Goey - Rough diamonds
  • Beste Kostuum: Sophie Van den Keybus – 1985

  • Publieksprijs: Zeevonk
  • Internationale Prestatie van het Jaar: Jo Willems
  • Belofte van het jaar: Baloji
  • Beste Franstalige Belgische film: Augure
  • Beste Coproductie: Mascotte
  • Uitzonderlijke Verdienste: Jos Stelling
  • Lifetime Achievement Award: Marc Didden
  • Box Office Award: Wil
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER