Al aantal zaken bijgestuurd na invoering van plan basisbereikbaarheid, zegt De Lijn
De Lijn heeft sinds de invoering van het plan basisbereikbaarheid al 30 aanpassingen doorgevoerd. Het gaat dan over wijzigingen aan een halte, de inzet van een ander voertuigtype of de uren van een rit wat verschuiven om beter aan te sluiten op bijvoorbeeld schooluren.
In totaal volgen er nog meer dan honderd aanpassingen. Dat laat de vervoersmaatschappij zondag weten, een maand na de uitrol van de tweede fase van het plan.
De Lijn zette 6 januari de tweede en belangrijkste stap in de uitrol van de zogenaamde basisbereikbaarheid, waarbij bussen en trams geconcentreerd worden op lijnen met grotere vraag, tussen woonkernen en andere belangrijke knooppunten. De keerzijde is dat reizigers die naar buitenwijken of verder afgelegen gebieden willen pendelen, aangewezen zijn op flexibel vervoer met belbussen, al dan niet in combinatie met deelauto’s, -fietsen, -scooters en -steps.
Meer dan 4.000 klachten
De Lijn vervoerde in januari ongeveer 950.000 reizigers per werkdag. Het openbaarvervoerbedrijf ontving in de periode van 6 januari tot 31 januari 4.190 reacties en klachten. Vooral in de eerste dagen na de opstart was het volume hoog, sinds maandag 15 januari is er een daling merkbaar. Het dagelijkse aantal is ondertussen meer dan gehalveerd, klinkt het.
In samenspraak met lokale besturen, de vervoerregioraden, scholen of maatwerkbedrijven werd in 132 gevallen beslist dat er een aanpassing zal gebeuren. Er zijn er intussen al 30 uitgevoerd.
Volgens De Lijn vinden reizigers ook de weg naar het ‘flexvervoer’, de opvolger van de belbussen. Er werden al 59.700 reservaties genoteerd, goed voor 73.000 reizigers. Er is ook een licht stijgende trend sinds de opstart in het aantal flexgebruikers, aldus de vervoersmaatschappij. Ongeveer 75 procent van de reservaties gebeurde via de Hoppin-app of de website.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Pascal Smet afwezig omdat hij niet met rolstoel op zitje in Brussels Parlement geraakt
-
Pintse school dient klacht in tegen De Lijn: “Dit zijn geen waardige alternatieven”
Erasmusatheneum De Pinte is niet opgezet met het nieuwe vervoersplan van De Lijn. Heel wat leerlingen geraken amper op school of komen bijna dagelijks te laat. De directie heeft de opmerkingen gebundeld en dient klacht in tegen De Lijn. -
Eén persoon overleden na zwaar ongeval op E19 bij Brecht
Ter hoogte van Sint-Job-In-’t-Goor op de E19 is zaterdagavond een zwaar ongeval gebeurd. Dat meldt het Vlaams Verkeerscentrum op X. De weg was een tijdje versperd in de richting van Nederland. Bij het ongeval kwam één persoon om het leven.Antwerpen, Brecht -
-
PREMIUM80
Lichaamstaalexpert analyseert gedrag van De Wever, Van Grieken en Rousseau in ‘Het conclaaf’: “Hij doet vaak zijn ogen dicht. Hij wil daar weg”
-
UPDATE
Het hallucinante telefoontje van jongetje van tien naar de politie: “Papa heeft mama neergestoken. Ze heeft kindje in haar buik”
“Papa heeft mama neergestoken. Ze heeft een kindje in haar buik.” Dat hallucinante telefoontje loopt zondagmorgen binnen bij de politie van Antwerpen. Aan de andere kant van de lijn spreekt een jongetje van 10 jaar. Hij geeft de politie zijn adres. Enkele minuten later stappen de hulpdiensten het appartement binnen. De mama is overleden, de papa verkeert in levensgevaar.Deurne -
Kritiek op nieuw vervoersplan De Lijn: “Plots bussen in fietsstraat”
In de gemeenteraad van Lokeren klinkt kritiek op het nieuwe vervoersplan van De Lijn. Vooral het tracé van lijn 49 door de Hoveniersstraat kan op weinig begrip rekenen. Het stadsbestuur wil snel met de vervoersmaatschappij rond de tafel gaan zitten. -
PREMIUM4
Geen uren aanschuiven voor de parking en niemand die Bob moet zijn: steeds meer festivalgangers kiezen voor de luxebus
-
Regen en modder nopen Extrema Outdoor tot extra maatregelen
-
Livios
Na woningbrand door zonnepanelen in Meise: welke gevaren loop je met zo'n installatie?
In het Vlaams-Brabantse Meise woedde gisterenavond een hevige brand. Daarbij raakten twee personen gewond. De oorzaak bleek een set zonnepanelen te zijn die vuur hadden gevat op een achterbouw. Dergelijke nieuwsberichten doen bij sommigen onder ons de twijfel over de brandveiligheid van zonnepanelen oplaaien. Terecht of niet? En waar schuilen de risico’s? Bouwsite Livios zoekt het uit. -
Wevelgem wel tevreden over nieuw vervoersplan De Lijn: “Voor het eerst zijn onze drie deelgemeenten rechtstreeks verbonden”
Naast al de negatieve berichten over afgeschafte bushaltes, zijn ze in Wevelgem wel tevreden over het nieuw vervoersplan van De Lijn. Voor het eerst zijn de drie deelgemeenten nu verbonden door één buslijn. “We vragen hier al jaren om”, zegt schepen van Mobiliteit Lobke Maes (CD&V). -
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning