Spotify sluit nieuwe niet-exclusieve deal met podcaster Joe Rogan voor 250 miljoen dollar

Spotify heeft een nieuwe meerjarige deal gesloten met Joe Rogan. Zijn podcast The Joe Rogan Experience is vaak omstreden, maar staat al jaren bovenaan alle populariteitslijstjes. Spotify had dan ook 250 miljoen dollar (233 miljoen euro) voor de deal.

In het nieuws: Spotify deelde afgelopen weekend trots het nieuws dat het een nieuw meerjarig partnerschap had afgesloten met The Joe Rogan Experience. Volgens The Wall Street Journal is die nieuwe deal 250 miljoen dollar (233 miljoen euro) waard.

Wat is The Joe Rogan Experience:

  • In zijn podcast heeft Joe Rogan iedere keer een andere gast op bezoek waarmee hij een gesprek heeft van zo’n 2 à 3 uur. De gasten zijn heel uiteenlopend: van sporters, over wetenschappers, zangers, acteurs tot politici. Soms gaat het om bekende gasten, sommigen worden juist dankzij hun verschijning in The Joe Rogan Experience bekend.
  • The Joe Rogan Experience begon in 2009 en ondertussen zijn er al zo’n 2.200 afleveringen van gemaakt. In 2020 sloot Joe Rogan een deal met Spotify, waardoor zijn podcast later dan jaar exclusief op de streamingdienst te horen was. Sindsdien prijkt The Joe Rogan Experience jaar na jaar helemaal bovenaan de lijst met meest beluisterde podcasts.
  • Ondanks, of juist dankzij, dat succes is The Joe Rogan Experience heel controversieel. Meerdere van zijn gasten deden in het verleden veelbesproken uitspraken op de podcast, onder andere over vaccinaties. Ook is er in het verleden regelmatig gebruik gemaakt van het N-woord. Dat zorgde al meermaals voor een golf van protest. Om die reden boycotten artiesten zoals Neil Young en Joni Mitchell Spotify.

Niet-exclusief

Spotify meldt bij de aankondiging van de nieuwe deal met Joe Rogen trots dat de podcast ook op andere platformen beschikbaar zal zijn. Eigenlijk wil dat gewoon zeggen dat de nieuwe overeenkomst niet langer exclusief is. Zo zal The Joe Rogan Experience binnenkort ook op YouTube, Apple Podcasts en Amazon Music te horen en zien zijn.

  • Door de exclusiviteit te laten vallen in het nieuwe contract is de deal voor Spotify vermoedelijk een stuk goedkoper. De streamingdienst deed eerder al hetzelfde met de podcast Call Her Daddy van Alex Cooper, de populairste podcast bij vrouwelijke luisteraars. Die besparing is nodig aangezien Spotify recent heel wat personeel moest ontslaan en dus zijn strategie enigszins moet wijzigen.
Meer
Lees meer...