Foto ter illustratie: vrouw kijkt naar dienstregeling bij bushalte.
VMM De Lijn

Hoe kijken Dennie, Linda en Annelies na 1 maand naar het nieuwe vervoersplan van De Lijn? "We zijn hoopvol"

Zowat een maand geleden waren heel wat mensen niet zo blij met de nieuwe dienstverlening van De Lijn. Hebben ze hun mening moeten herzien of is er inderdaad meer vervoersarmoede? Een maand na de invoering legt VRT NWS zijn oor te luisteren bij enkele gebruikers van het openbaar vervoer die een maand geleden hun nood klaagden.

"Wij hebben overleg gehad met De Lijn", vertelt Annelies Heens van maatwerkbedrijf Lidwina in Mol. De Lijn had het rijschema van de pendelbus van en naar het station van Mol aangepast waardoor werknemers te laat op het bedrijf aankomen.

Dat is vervelend voor het bedrijf, want het is belangrijk dat de werknemers er zijn als de lopende band begint te draaien. Ook de pendelbus naar het station van 's avonds vertrekt later, waardoor sommige werknemers daar hun aansluiting missen.

"De bus 's avonds vertrekt sinds vorige week iets vroeger, waardoor de meeste medewerkers hun aansluiting daar nu wel halen", zegt Annelies Heers. "Het probleem van 's ochtends is nog niet opgelost. We hebben het probleem aangekaart, maar of er ook een oplossing komt, is niet duidelijk. We zijn hoopvol."

BEKIJK - Werknemers van Lidwina Stichting voelden zich een maand geleden in de kou gelaten:

Videospeler inladen...

Weer met de auto

"Zoals verwacht ben ik verplicht om mijn auto te nemen, omdat er voor mij geen andere optie is", vertelt Linda uit Westerlo. Ze werkt in Antwerpen en neemt om 6 uur 19 in Herentals de trein naar Antwerpen. Ze fietste tot aan een bushalte, waar ze de bus naar het station van Herentals nam.

"Die flexbussen beginnen maar vanaf 6 uur te rijden", aldus Linda. "Te laat voor mij, dus. De flexbussen laden overal mensen op aan verschillende plekken. Daar kan ik niet op wachten."

En er is meer. "Er zijn heel dikwijls momenten dat er geen chauffeurs voor de flexbussen zijn. Mensen horen soms dat het niet lukt om hen op te pikken. Maar ik moet daarop kunnen rekenen want ik moet op tijd op mijn werk zijn."

Te laat op school

In Ieper kwamen 20 à 30 leerlingen van het Lyceum elke dag te laat op school na de invoering van het nieuwe vervoersplan. "Nu zijn dat er dagelijks 60 à 70", vertelt schooldirectrice Hilde Uytterschaut. "Zo'n 10 procent komt nu te laat, veel meer dan een maand geleden. Het probleem is dus erger geworden."

"Dat veroorzaakt stress bij de leerlingen, want doordat ze het begin van de les missen, missen ze ook het begin van de leerstof. Soms missen ze zelfs een toets. En ze storen ook de andere leerlingen en de leerkracht als ze met twee of drie elk om de beurt te laat binnenkomen."

Gelijkaardige geluiden horen we bij de katholieke scholengemeenschap Sint-Maartensscholen in Ieper. "Tot nu toe zijn er veel leerlingen die te laat komen, meer dan 100 per dag in onze vijf scholen (op zo'n 3.500 leerlingen in totaal). Ze zijn altijd 5 minuten te laat, maar vaak ook 10 à 15 minuten", vertelt coördinerend directeur Matthias Archie.

"Elke leerling die door structurele redenen te laat komt, is er eentje te veel. We hebben van De Lijn de belofte gekregen dat ze vanaf 1 maart de uren gaan aanpassen. Het zou dus in orde moeten komen."

BEKIJK - Tijs Neirinck nam op 8 januari poolshoogte in Ieper.

Videospeler inladen...

Minder slecht dan gevreesd

Wie wel positief klinkt, is sociaal ondernemer Dennie Declercq uit Gistel. Hij is aangewezen op openbaar vervoer omdat hij slechte ogen heeft. Hij vreesde dat hij vanuit West-Vlaanderen niet op tijd in Brussel zou raken als hij daar vroeg moest zijn, omdat hij niet langer een vroege bus naar het station van Oostende of Brugge had. 

"De eerste dagen na de invoering was het heel moeilijk omdat de bussen bij een overstap in Westkerke niet op elkaar bleven wachten", vertelt hij. "De eerste dagen miste je sowieso je overstap, maar nu wachten de bussen effectief op elkaar. Het is minder erg dan gevreesd."

"Ik ben ook blij dat De Lijn zelf heeft gezegd dat ze gaan blijven finetunen waar nodig. Ik denk ook dat het onze taak is om te melden als er ergens problemen zijn."

Meest gelezen