Het zijpaneel dat een nooddeur blokkeerde, kwam in volle vlucht los, en dat veroorzaakte een gapend gat.
Represented by ZUMA Press, Inc.

Onderzoek naar losgerukt paneel van Boeing 737 in volle vlucht: bouten ontbraken

Bij het incident met de Boeing 737 Max 9 waarbij een zijpaneel in volle vlucht loskwam, ontbraken vermoedelijk verschillende bouten. Dat blijkt uit een eerste, voorlopig rapport. De schade aan het zijpaneel, en het gebrek aan schade rond plaatsen waar de bouten moesten zitten, doen vermoeden dat de bouten voor de vlucht al afwezig waren. Het stelt de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing opnieuw in een slecht daglicht.

Begin januari verloor een Boeing 737 Max 9 van maatschappij Alaska Airlines in volle vlucht plots een zijpaneel. Dat paneel sloot een ongebruikte nooddeur af. Het toestel, dat net opgestegen was in Portland, bevond zich op dat moment op 5 kilometer hoogte. Er ontstond een gapend gat in het vliegtuig. De piloot kon het toestel met 171 passagiers en 6 bemanningsleden veilig aan de grond zetten.

Er vielen geen gewonden, maar er rezen - opnieuw - wel grote vragen over de veiligheid van de Boeing 737 Max 9-toestellen. Alle toestellen van dat type werden uit voorzorg tijdelijk aan de grond gehouden.

De US National Transportation Safety Board, de overheidsinstantie die ongelukken met burgertransport in de VS onderzoekt, heeft nu een eerste, voorlopige rapport gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de vier grote bouten die het paneel moesten blokkeren, ontbraken.

De NTSB onderzocht de schade aan het zijpaneel en bekeek ook de schade in het vliegtuig zelf. De experts konden geen slijtage of vervorming vaststellen rond gaten waar de bouten hadden moeten zitten. Dat lijkt er volgens het rapport op te wijzen dat de bouten er waarschijnlijk voor de vlucht al niet zaten.

BEKIJK - Zijpaneel van Boeing 737 Max 9 komt in volle vlucht los:

Videospeler inladen...

Bouten van zijpaneel werden niet opnieuw bevestigd

Het zijpaneel dat de nooddeur blokkeerde, is vervaardigd door Spirit AeroSystems, een onderaannemer van Boeing. Het paneel was in de romp van het vliegtuig bevestigd voor die romp aan Boeing werd geleverd.

Volgens het voorlopige rapport zou het paneel later in de fabriek verwijderd zijn wegens schade die was opgetreden tijdens het productieproces. Foto's en beelden suggereren dat, toen het paneel opnieuw bevestigd werd, minstens drie van de vier bouten niet opnieuw aangebracht werden.

Schade aan het zijpaneel en de scharnieren, en het ontbreken van schade op de plaatsen waar de bouten hadden moeten zitten, lijken er volgens het rapport ook op te wijzen dat de bouten al niet meer aanwezig waren voor het zijpaneel loskwam.

Het losgerukte zijpaneel van het vliegtuig werd later teruggevonden in de tuin van een huis in de buurt van Portland.
National Transportation Safety Board,

Boeing erkent verantwoordelijkheid

De voorlopige bevindingen zijn allicht een nieuwe deuk in het imago van Boeing. Het is niet de eerste keer dat er incidenten zijn met een Boeing 737 Max 9. Inspecties na het incident in januari brachten bovendien problemen met losse bouten en bevestigingen in andere vliegtuigen van datzelfde type aan het licht.

Boeing kreeg al veel kritiek over zijn kwaliteitscontroleprocessen. Voorzitter Dave Calhoun erkent in een verklaring dat Boeing verantwoordelijk is voor wat er in januari gebeurd is. "Een incident zoals dit mag niet gebeuren met een toestel dat onze fabriek verlaat. We moeten gewoon beter doen voor onze klanten en hun passagiers. We voeren een grondig plan door om de kwaliteit en het vertrouwen van alle betrokkenen te verstevigen."

Een incident zoals dit mag niet gebeuren met een toestel dat onze fabriek verlaat.

 

Dave Calhoun, voorzitter van Boeing

Dat verbeterplan omvat volgens Calhoun "aanzienlijke en duidelijke actie en transparantie bij elke stap". De vliegtuigbouwer zal onder meer nieuwe inspecties van de zijpanelen doorvoeren en grondig documenteren wanneer de panelen verwijderd worden.

Onderaannemer Spirit Aerosystems zegt dat het nauw blijft samenwerken met Boeing en met toezichthouders. "We kijken toe op de voortdurende verbetering van onze processen en het behalen van de hoogste standaarden rond veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid."

Meest gelezen