GAS-boetes maken het ingewikkeld om recidive in het verkeer aan te pakken, zeggen experts.© rr

Experts: GAS-boetes voor snelheidsovertredingen ondergraven rijbewijs met punten

België -

Het rijbewijs met punten wordt ondergraven doordat gemeenten vandaag op eigen houtje kleine snelheidsovertredingen afhandelen. “Het maakt dat Justitie blind rijdt”, waarschuwt advocaat-generaal Gilles Dupuis.

Werner Rommers

Ons land scoort, met jaarlijks meer dan 500 verkeersdoden, binnen Europa nog steeds erg slecht qua verkeersveiligheid. Eén van de oorzaken is dat we recidivisten of veelplegers in het verkeer onvoldoende streng aanpakken.

Experts ijveren daarom al jaren voor een rijbewijs met punten: wie op korte tijd veel overtredingen begaat, speelt daarbij zijn of haar rijbewijs een tijdlang kwijt. Het systeem bestaat vandaag al in 27 Europese landen. Maar bij ons verzetten de Franstalige regeringspartijen PS en MR zich tegen de invoering ervan.

Blind

Maar in De Kamercommissie Mobiliteit beklemtoonden experts dat — los van de politieke onenigheid — er bovendien ook tal van praktische problemen zijn rond zo’n puntenrijbewijs.

Waarbij ze onder meer op de GAS 5-boetes wijzen: gemeentelijke administratieve sancties voor kleine snelheidsovertredingen — niet meer dan 20 km per uur te snel — die door de gemeenten volledig zelf worden afgehandeld, in Vlaanderen erg populair. “Wat deze zogenaamde gedepenaliseerde overtredingen betreft, rijden we als justitie blind”, waarschuwde advocaat-generaal Gilles Dupuis, binnen Justitie coördinator Verkeersveiligheid. “Wat vragen doet rijzen over hoe we als justitie regelmatige verkeersovertreders beter kunnen bestrijden.”

Gemeenten melden immers niet aan Justitie welke chauffeur van hen een GAS-boete kreeg voor een kleine snelheidsovertreding. Waardoor Justitie vandaag geen exact beeld meer heeft van hoe vaak een chauffeur in de fout ging.

Hofleverancier

Ook Ivan Bruggeman van Centrex, het expertisenetwerk Verkeer van de politie, waarschuwde voor deze “versnippering, waarbij de gemeentes ook nog eens allemaal hun eigen IT-systeem hebben om GAS-boetes mee af te handelen.”

LEES OOK: Dit is de nieuwe strafste flitspaal van het land: elke 3 minuten heeft iemand prijs

“Hoe gaan we in godsnaam alle informatie over verkeersboetes straks weer centraal samen krijgen, goed wetende dat de kleine snelheidsovertredingen, die in Vlaanderen vaak via GAS worden afgehandeld, de ‘hofleverancier’ van het rijbewijs met punten worden?” Versta: het heeft weinig zin een rijbewijs met punten in te voeren, als de vele kleine snelheidsovertredingen buiten schot blijven, omdat Justitie daarvan gewoon niet op de hoogte is.

Grote hoeveelheden

De oplossing? Bruggeman wees er fijntjes op dat Justitie - in tegenstelling tot enkele jaren geleden - vandaag wél in staat is om grote hoeveelheden verkeersboetes te verwerken. En dat het dus misschien efficiënter werken is om alles opnieuw aan Justitie over te laten. Met als bijkomend voordeel dat er centraal, bij Justitie, opnieuw een volledig overzicht is van wie welke verkeersovertreding beging, groot én klein. Waardoor recidive vervolgens veel beter kan worden aangepakt. Ook experten van de Vlaamse Mobiliteitsraad pleitten begin deze maand voor deze piste.

Het heeft weinig zin een rijbewijs met punten in te voeren, als de vele kleine snelheidsovertredingen buiten schot blijven

Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) ziet een terugkeer naar het oude systeem echter niet zitten. “De invoering van GAS-boetes voor kleine snelheidsovertredingen “is conform het Vlaams regeerakkoord”, aldus Peeters. “Mocht de regelgeving aangepast moeten worden, moet hierover eerst een gedragen politieke beslissing binnen de Vlaamse regering zijn.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer