Ombudsman ontving nooit eerder zoveel klachten als over energiepremies: “De overheid moet beter doen”

Themabeeld© Sven Dillen

Op een goed jaar tijd heeft de federale Ombudsman meer dan 1.700 klachten over energiepremies ontvangen. Dat is het hoogste aantal klachten over eenzelfde thema op zo’n korte tijdspanne. De Ombudsman roept de overheid op lessen te trekken uit de problemen die er waren bij de toekenning van de premies en ervoor te zorgen dat er na februari nog uitbetalingen mogelijk blijven.

jvh
Bron: BELGA

Om de fors gestegen energiefactuur te drukken, nam de federale overheid een reeks maatregelen. Daar hoorden ook energiepremies bij. Voor de meeste burgers is de toekenning van die premies vlot verlopen, verzekert Ombudsman David Baele. 

Maar toch doken er heel wat problemen op, niet in het minst voor de meest kwetsbaren in de samenleving. “Burgers moesten soms veel moeite doen om de premie te krijgen of kregen geen premie terwijl ze er wel recht op hadden. Zo zorgde een goed bedoelde maatregel voor veel frustraties bij de burger”, luidt het in een verslag aan het parlement. “De overheid moet beter doen om het vertrouwen van de mensen te behouden.”

De klachten liepen sterk uiteen. Ze waren onder andere het gevolg van organisatorische problemen bij de administratie. Die moest duizenden aanvragen en vragen om informatie verwerken. Sommige mensen slaagden er niet in een aanvraag in te dienen, anderen konden wel een aanvraag indienen, maar hadden maanden later nog geen beslissing ontvangen. En nog anderen kregen om onduidelijke, soms onjuiste reden een weigering.

De Ombudsman vraagt de regering in de toekomst voldoende tijd en middelen aan de administratie te geven om zich voor te bereiden. Er moet ook meer aandacht naar kwetsbare groepen gaan. Zij hadden de premie het meest nodig, maar waren degenen die de grootste moeite hadden om hem te krijgen. Tot slot vraagt de Ombudsman om voor duidelijke informatie en regels te zorgen. 

Baele pleit er ook voor dat de FOD Economie in 2024 nog premies kan uitbetalen aan wie er recht op heeft. Het gaat om mensen van wie de administratie vaststelt dat ze recht hebben op de premie. Ze dreigen de premie niet meer te krijgen omdat de energieleveranciers die de basispakketten moeten toekennen, in principe tegen eind februari hun eindverslag aan energieregulator CREG moeten bezorgen. Dat wil zeggen dat ze daarna ook geen premies meer zullen uitbetalen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen