Hoe herken je ‘gecupte’ banden en wat kan je ertegen doen?
Je hoort wel eens van gecupte banden of banden met een soort zaagtandslijtage. Hoe komt dit en belangrijker: wat doe je ertegen?
Bij deze zogeheten ‘zaagtandslijtage’ van autobanden voel je vooral bij de wielen die niet zijn aangedreven aan de buitenrand dat de blokjes van het rubber op ongelijke hoogte slijten. Bij een voorwielaangedreven auto zul je gecupte banden dan ook sneller op de achteras zien. Je voelt dan een soort zaagtandmotief als je aan de buitenzijde met je hand over de band voelt.
Zaagtandslijtage treedt het vaakst op bij sportieve auto’s met brede banden. Dat komt doordat sportieve auto’s relatief veel toespoor meekrijgen. Dat betekent dat ze licht naar binnen zijn gericht om de wegligging te bevorderen. Maar omdat de carrosserie de banden tijdens het rijden dwingt om rechtuit te gaan, kan er onregelmatige slijtage ontstaan.
Het is eenvoudig te ontdekken of het om ‘cuppen’ gaat. Als je in één richting wrijft, gaat het gemakkelijk, naar de andere kant voel je meer weerstand. Dit komt door de krachten die in een bocht vooral op de buitenzijde van het profiel van de band worden uitgeoefend. Je merkt deze slijtage ook als je rijdt: het zoemende geluid lijkt dan op een defect wiellager. Ook kun je trillingen voelen.
Oorzaken van gecupte banden
Hoewel het verschijnsel vooral oncomfortabel is, kunnen gecupte banden wijzen op een aantal problemen die je auto heeft:
- Uitlijning van de wielen. Als het wiel niet recht op de rijrichting staat, krijg je sneller krachten aan de randen van de banden. Dit kan altijd voor een snellere slijtage van de buitenzijden van de band zorgen, ook in de vorm van een zaagtandpatroon.
- Defecte schokdempers. Een schokdemper die niet goed werkt, zorgt voor een slecht contact van het wiel met de weg. Afhankelijk van het probleem kan dit een afwijkende slijtage van de band geven.
- Een te lage bandenspanning. Is de bandenspanning te laag, dan hebben de buitenzijden van de banden meer te lijden en zullen ze sneller slijten. Dat kan in een regelmatig patroon gebeuren, maar ook gecupte banden veroorzaken.
- Bredere wielen. Als je je auto voorziet van bredere wielen, kun je sneller last hebben van zaagtandslijtage op de banden. Dit heeft ook te maken met de uitlijning. Als je bredere banden monteert dan standaard, zie je dat er meer krachten op de randen van de banden kunnen ontstaan.
Gecupte banden voorkomen
Je wilt natuurlijk comfortabel en veilig rijden en je banden niet vaker moeten wisselen dan nodig. Gelukkig kun je zaagtandslijtage op je banden voorkomen.
- Controleer regelmatig je bandenspanning. Die mag je gerust 10 tot 15 procent hoger aanhouden dan die van de autofabrikant. Meestal is de opgave van de bandenspanning namelijk op comfort gericht en daarmee aan de lage kant van ‘goed’.
- Controleer de uitlijning van de wielen regelmatig(er), bijvoorbeeld bij elke beurt of bandenwissel.
- Controleer de conditie van de schokbrekers regelmatig(er), zeker als je auto al de nodige kilometers op de teller heeft staan.
- Als je nieuwe banden nodig hebt, kies dan banden met een profiel op de schouder dat grotere blokken (en minder groeven) heeft. Die hebben minder last van cupping.
- Wissel (voordat de banden slijten) de wielen kruislings op de auto. Dat kan echter niet als je ‘richtinggebonden’ banden hebt.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”