© Marie Van Dijck

De Big Mac wordt minder gesmaakt: boycots door Gaza-oorlog doen Amerikaanse multinationals pijn

Van McDonald’s en Starbucks tot Pizza Hut, steeds meer Amerikaanse multinationals liggen in het Midden-Oosten en daarbuiten onder vuur door de Gaza-oorlog.

Nico Tanghe

De fastfoodketen McDonald’s en koffieketen Starbucks bonden deze week de kat de bel aan. Tijdens de presentatie van hun jaarcijfers gaven beide Amerikaanse multinationals toe dat de oorlog in Gaza een negatieve invloed heeft op hun commerciële resultaten.

Starbucks zag door de boycots de voorbije maanden de verkoop dalen in het Midden-Oosten, maar ook in veel Amerikaanse winkels, waar minder klanten langskwamen voor hun koffie. Dat is het gevolg van een pro-Palestijnse tweet die Starbucks Workers United, de jonge vakbond binnen het bedrijf, kort na het uitbreken van de oorlog in Gaza had verstuurd. Vooral conservatieve Amerikanen keerden zich daarop af van de koffieketen. Starbucks distantieerde zich van de tweet, die snel werd verwijderd, en spande een rechtszaak aan tegen de vakbond.

McDonald’s meldde een dalende verkoop in het Midden-Oosten en in landen met een grote bevolking van Arabische origine, zoals Frankrijk, Maleisië en Indonesië. Topman Chris Kempczinski waarschuwde begin dit jaar al voor een dalende verkoop van hamburgers, frieten en andere snacks. De aanleiding voor die waarschuwing waren toen filmpjes en foto’s die op sociale media waren verschenen van McDonald’s-restaurants in Israël die kortingen of zelfs gratis maaltijden gaven aan Joodse soldaten.

Kempczinski wees er destijds al op dat de restaurants in kwestie worden uitgebaat door lokale ondernemers en dat de acties geen initiatief waren van McDonald’s zelf.

Honderd ontslagen

Dat kan voorlopig niet baten. Zowel Starbucks als McDonald’s waarschuwt dat er de komende maanden wellicht meer klanten zullen afhaken. Al blijft de financiële schade voor de totale inkomsten relatief beperkt. Voor McDonald’s, bijvoorbeeld, is het Midden-Oosten goed voor 2 procent van de totale omzet.

De twee Amerikaanse multinationals zijn niet de enige merken die geviseerd worden door pro-Palestijnse burgers en activisten. Op Tiktok en X circuleren tal van filmpjes die oproepen om een hele lijst van grote Amerikaanse merken te boycotten. Deze week lekte ook al uit dat Americana Restaurants International Plc, dat in het Midden-Oosten onder meer de restaurants van Kentucky Fried Chicken (KFC) en Pizza Hut beheert, honderd ontslagen heeft aangekondigd in zijn hoofdkwartier in Dubai.