Radio 2

Bouw tijdelijke snelweg aan Antwerps Sportpaleis gaat van start

Vanaf maandag 12 februari start de bouw van de zogenoemde Bypass naast het viaduct aan het Sportpaleis in Antwerpen. Dat wordt een tijdelijke snelweg die het mogelijk maakt om het viaduct van Merksem af te breken en de snelweg daar onder de grond te brengen. Vanaf eind 2025 zullen de eerste auto's over een stuk van die tijdelijke snelweg rijden. 

Het einde van het viaduct aan het Sportpaleis in Merksem komt dichterbij. Voordat de brug wordt afgebroken, bouwt Lantis een Bypass. Het wordt eigenlijk een autosnelweg naast een autosnelweg. "We moeten hier een soort van openhartoperatie uitvoeren", zegt Luc Hellemans, algemeen directeur van bouwheer Lantis.

Voor de Oosterweelverbinding komt de nieuwe Antwerpse Ring ondergronds te liggen, maar die komt op dezelfde plaats als waar de Ring nu ligt. "Daarom wordt er nu een Bypass aangelegd zodat het verkeer vlot kan blijven rijden", gaat Hellemans verder. 

De Bypass loopt tussen de aansluiting van de ring met de A12 in Antwerpen-Noord, en de aansluiting met de E313 in Antwerpen-Oost. "De maximum snelheid wordt aangepast naar 70 kilometer per uur. Voor de werken zullen we ook één rijstrook gebruiken over een lengte van ongeveer een kilometer, op de R1 richting Nederland."

Timing en hinder

Vanaf eind 2025 zal de eerste auto over de Bypass richting Nederland kunnen rijden. Dan wordt het eerste deel van het oude viaduct van Merksem afgebroken. Eind 2026 is de volledige Bypass klaar in twee rijrichtingen en wordt het volgende deel van het viaduct afgebroken. In 2030 wordt de Oosterweelverbinding gefaseerd in gebruik genomen en wordt de Bypass opnieuw afgebroken.

Wie kan, vermijdt de omgeving van de werken best. Lantis en de stad vragen om gebruik te maken van de omliggende park-and-rides, het openbaar vervoer of de fietsostrades. Het Sportpaleis en de Lotto Arena zitten middenin de werken maar blijven bereikbaar. Er wordt wel opgeroepen om ook daar niet met de auto naartoe te gaan. "Buiten geluidsoverlast zouden buurtbewoners weinig hinder moeten ondervinden van de werken", besluit Luc Hellemans.

Radio 2

Meest gelezen