Zowel de Wit-Russische als de Poolse soldaten hebben geen respect voor de vluchtelingen aan hun grens. Shot uit het Poolse ‘Green border’ van Agnieszka Holland.© September Film

Waarom het spannende en controversiële vluchtelingendrama ‘Green border’ blijft nazinderen

Na ‘Io Capitano’ kan je opnieuw een zeer sterke film over het lot van vluchtelingen ontdekken. Het Poolse ‘Green border’ is bovendien de ideale fictie-aanvulling voor ‘Borderline’, de docureeks van Limburger Frederik Nicolai.

Agnieszka Holland, die regelmatig uitstapjes maakte naar de VS (The wire, Treme, House of cards), heeft zich op haar 75ste definitief geprofileerd als de meest politieke cineaste van haar thuisland Polen. In In darkness nam ze het lot van joodse vluchtelingen tijdens WO II onder de loep en in Mr. Jones toonde ze hoe Stalin de Holodomor in Oekraïne uit de geschiedenis probeerde te wissen.

Nu maakt ze nog meer furore met Green border, een sterk drama over vluchtelingen die denken dat ze zonder problemen naar Polen kunnen. De Wit-Russen brengen hen zelfs tot aan de grens. Eens over de grens worden ze door de Poolse soldaten op hardvochtige wijze teruggestuurd. Zo raken de vluchtelingen vast in een gewelddadige carrousel en een moerassig gebied waar je amper kan overleven.

© September Film

Holland bekijkt de situatie niet alleen vanuit het standpunt van de vluchtelingen, maar ook vanuit dat van een Poolse soldaat met ernstige twijfels en een activiste die het leven zuur wordt gemaakt door de overheid. De cineaste neemt een heel duidelijk politiek standpunt in, wat haar door sommige (rechtse) landgenoten bijzonder kwalijk wordt genomen. Haar spannende oproep voor een meer menselijke behandeling van vluchtelingen blijft nazinderen.(cc)

‘Green border’ speelt nu in de zalen
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer