Direct naar artikelinhoud
NieuwsNMBS

Senioren betalen vanaf volgend jaar niet langer 8,3 euro per treinrit: ‘Volstrekt onaanvaardbaar’

Senioren betalen vanaf volgend jaar niet langer 8,3 euro per treinrit: ‘Volstrekt onaanvaardbaar’
Beeld Photo News

Senioren dreigen de dupe te worden van de nieuwe tarieven bij de NMBS. En ze zijn niet de enigen. Twaalf ouderenorganisaties noemen de plannen volstrekt onaanvaardbaar. Blijven, na de hervormingen bij De Lijn, alweer de kwetsbare groepen in de kou staan?

Vanaf volgend jaar kunnen 65-plussers niet langer een treinticket kopen tegen een vaste prijs van 8,3 euro voor een heen- en terugrit tijdens de daluren. In ruil krijgen zij een korting van 40 procent op de normale ticketprijs, ongeacht tijdstip of afstand. Dat werd vorig jaar afgesproken in het nieuwe beheerscontract van het spoor. De NMBS hoopt zo duidelijkheid te scheppen in de huidige wirwar aan tickets, kortingen en abonnementen.

Het resultaat is dubbel. Op korte afstanden zullen ouderen goedkoper af zijn dan nu. Een rit tussen Gent en Lokeren zal bijvoorbeeld 6,6 euro euro kosten. Maar heel wat ritten zijn langer en worden bijgevolg duurder, zo waarschuwt een groep van twaalf ouderenorganisaties. Onder hen OKRA, de Vlaamse ouderenraad en de groene en socialistische ouderen, Groen Plus en S-Plus. “Straks betalen we 26,16 euro voor een rit van Antwerpen naar Oostende”, zegt Herman Fonck (OKRA) namens het collectief.

Grote gezinnen

De organisaties noemen de tarieven “volstrekt onaanvaardbaar”. Ze vrezen dat 65-plussers terug in de auto worden geduwd, “met alle nefaste gevolgen van dien voor verkeersveiligheid, klimaat en files”. Hun voorstel om een jaarabonnement van 50 euro in te voeren, stootte op een njet bij de top van de NMBS. Niet rendabel, klonk het daar. De Lijn heeft wel zo’n abonnement voor 56 euro. De Brusselse MIVB voor 12 euro, of 60 euro voor niet-Brusselaars. De Waalse TEC voor 12 euro.

Lees ook

‘Dit slecht onderhandelde wurgcontract moet dringend herbekeken worden’: Diabolo-tunnel blijkt erg dure grap

De nieuwe ticketprijzen roepen vragen op over de sociale rol van het openbaar vervoer. Ook jongeren verliezen namelijk hun vast tarief van 7,5 euro. Bovendien maakte de NMBS al bekend dat de bekende kortingskaart voor grote gezinnen wordt geschrapt. De tariefaanpassingen komen boven op de beperking van de openingsuren van de loketten die onlangs werd bekendgemaakt, en de beslissing van De Lijn om meer dan 3.000 haltes te schrappen.

Extra korting

“Het tariefplan treft niet alleen ons, maar alle kwetsbare groepen”, zegt Fonck. Het ouderencollectief vraagt de federale regering en het parlement om in te grijpen. Maar zo ver hoeft het niet te komen, benadrukt de NMBS.

Het spoorbedrijf broedt op een extra getrouwheidskaart. In ruil voor een vaste prijs – in de wandelgangen circuleert een bedrag van 5 euro per maand of 40 euro per jaar – zouden senioren dan een bijkomende korting bovenop hun korting van 40 procent krijgen – in de daluren, weliswaar. Hoeveel die zal bedragen, is nog niet bekend. Bovendien zou de kaart ook een maximumtarief vastleggen, wat vooral op lange afstanden zou renderen.

“De details liggen nog niet vast”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. “Maar het is zeker niet de bedoeling dat ouderen de dupe worden. We willen hen net aanzetten om vaker de trein te nemen. Tegen 2030 moet het aantal treinreizigers met 30 procent omhoog.”