Lydia Peeters (Open Vld) hoopt met de maatregel iets te doen aan de files bij autokeuringsstations.
Volledig scherm
Lydia Peeters (Open Vld) hoopt met de maatregel iets te doen aan de files bij autokeuringsstations. © Benny Proot / Photo News

Lydia Peeters wil wagens slechts om de twee jaar naar autokeuring laten gaan

Autokeuringscentra kampen nog altijd met capaciteitsproblemen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) trekt daarom vrijdag naar de ministerraad met een voorstel waardoor er jaarlijks een half miljoen auto’s minder gekeurd zouden moeten worden.

219 reacties

  • Wilfried De Coster

    3 maanden geleden
    Als de keuringen in een erkende garage van het merk van auto mogen gedaan worden kunnen de gebreken waarvoor je voertuig is afgekeurd sneller hersteld worden en terug in orde zijn. Het is een grote fout te denken dat de garage houder sneller onderdelen van je wagen gaan vervangen; Het zou zelfs veel beter zijn dat er een verplicht onderhoud voor de wagens komt waardoor de keuring na een aantal jaren of gereden km automatisch gebeurd. Onderdelen vervangen of herstellingen in overleg, of afgekeurd
  • Jan Baroen

    3 maanden geleden
    Wie wordt er beter van als keuringen door garages zullen uitgevoerd worden? Enkel de garages en de overheid. De garagehouders zullen graag zien dat ze nog meer wisselstukken zullen kunnen verkopen en uiteraard zal de rekening voor de gebruiker nog hoger worden.
  • Walter Thomassetti

    3 maanden geleden
    Dat ze al eerst eens beginnen om eigenaars van auto's met buitenlandse nummerplaten, die hier wonen, uit te nodigen voor een jaarlijkse controle. Als je ziet in welke toestand sommige van hun voertuigen zijn. Echte wrakken zijn het soms. Maar dat mag niet. We leven toch in de EU.
  • Wim Praet

    3 maanden geleden
    Ik heb zelf 20 jaar inspecteur geweest op de autokeuring en vroeger ging het wel mits aan de lopende band maar nu wil men deze rustige luxe op afspraak destijds bij Corona behouden. Dus kom niet af dat het niet meer kan zogezegd door te weinig personeel. De leerstof is zwaar net als de examens,misschien daar eens wat minder streng ?
  • Erik Pollentier

    3 maanden geleden
    Ik wil het voorstel niet afbreken, maar ik zou voorstellen om de eerste keuring uit te voeren op 100.000 of om de 4 jaar ( wat eerst komt ) Daarna om de volgende 50.000 km of om de 2 jaar ( wat eerst komt ) En niet zoals nu waarbij sommige voertuigen meer dan 300.000 km hebben bij hun eerste keuring op 4 jaar.