Stiptheid blijft dalen, meer dan 6.000 treinen afgeschaft in januari
De stiptheid van de treinen heeft in januari nog geen teken gegeven van verbetering, nadat ze over heel het jaar 2023 op het laagste niveau in vijf jaar was beland. Er werden in januari ook meer dan 6.000 treinen afgeschaft, het hoogste aantal in minstens vier jaar. Dat blijkt vrijdag uit cijfers op de opendatawebsite van spoornetbeheerder Infrabel.
Het winterweer, met verschillende dagen met vrieskou en sneeuw, woog in januari op de stiptheid. Concreet kwam 86,8 procent van de treinen op tijd of met maximaal 6 minuten vertraging aan op zijn eindbestemming of in Brussel. In januari 2023 bedroeg de stiptheid iets meer dan 89 procent.
Dat stiptheidscijfer houdt echter geen rekening met de afgeschafte treinen. En dat aantal piekte in januari. Er werden 6.081 treinen gedeeltelijk of volledig afgeschaft, dubbel zoveel als in januari 2023 en het hoogste aantal sinds minstens begin 2020. Dat kwam overeen met 5,8 procent van alle treinen die in januari reden, of een op de zeventien. De stiptheid met inbegrip van de afgeschafte treinen kwam uit op 82,6 procent, tegen 86,9 procent in januari 2023.
Winterse dagen
In een reactie wijzen spoornetbeheeder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS onder meer naar de winterse dagen. “Alleen al de impact van de sneeuw op 17, 18 en 19 januari - de drie dagen met de grootste hinder - zorgde ervoor dat de stiptheid voor januari met 2,1 procentpunt naar beneden ging”, luidt het. “Nemen we die drie dagen buiten beschouwing, dan zou de stiptheid 88,9 procent bedragen. Dat zou vergelijkbaar zijn geweest met januari 2023 en beter dan de 87,4 procent in december 2023.”
Het weer wordt bij de oorzaken van de vertragingen en afschaffingen ondergebracht in de categorie ‘derden’. Die categorie, die bijvoorbeeld ook spoorlopers en ongevallen aan overwegen omvat, lag aan de basis van een derde van de vertragingen in januari. De grootste “schuldige” is NMBS, die aan de basis lag van 45 procent van de vertragingen en 54 procent van de afgeschafte treinen in januari. Infrabel zat tussen 15 en 20 procent.
Domino-effect
De spoorbedrijven erkennen technische problemen aan zowel de treinen als de spoorinfrastructuur, maar wijzen bijkomend op het drukke spoornet. “Dat zorgt ervoor dat bij een incident, zoals we afgelopen maand zagen door de sneeuw en vrieskoude, er veel minder marge is om dat op te vangen. Dat creëert een domino-effect op andere treinen en leidt zo tot bijkomende vertragingen”, aldus NMBS en Infrabel. “De prioriteit voor de rest van het jaar is om de stiptheid weer naar omhoog te krijgen en die ook conform te maken met de doelstellingen die in het openbaredienstencontract staan”, besluiten ze.
Inclusief afschaffingen bedroeg de stiptheid op het Belgische spoor 84,6 procent in heel 2023 (tegen 86,4 procent in 2022). Dat betekent dat ruim een op de zeven treinen tijdens het jaar minstens 6 minuten vertraging had of afgeschaft werd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Welke artikelen uit onze grondwet mogen worden herzien? Regering vindt nog geen akkoord
-
PREMIUM29
Moeder dient klacht in nadat dossier van adoptiezoontje Alex (10) niet blijkt te kloppen: “Toen ik ontdekte wat er mis was, stortte mijn wereld in”
Er komt een gerechtelijk onderzoek naar de adoptie van een tienjarige jongen uit Colombia. Alex werd eind 2022 naar Vlaanderen gehaald, maar dat gebeurde volgens zijn adoptiemoeder Eva (31) mogelijk op basis van een vervalst dossier. “Toen ik ontdekte wat er mis was, stortte mijn wereld in.” Heeft het adoptiebureau haar bedrogen? -
PREMIUM11
INTERVIEW. Wetsdokter over gevonden beenderen in Sint-Martens-Latem: “Een lijk vertelt altijd iets, zelfs na jaren”
In Sint-Martens-Latem is een stoffelijk overschot ontdekt dat vermoedelijk al dertig jaar in een tuin begraven lag. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het om Annie De Poortere, die op haar 48ste spoorloos verdween. Het parket zit met heel wat vragen, en hoopt dat het opgegraven lichaam een paar ervan zal beantwoorden. Maar kan dat nog, na dertig jaar? “Veel hangt af van de toestand waarin het lijk zich bevindt”, zegt Werner Jacobs, wetsdokter en professor gerechtelijke geneeskunde van het UZ Antwerpen.Sint-Martens-Latem -
-
PREMIUM10
“Er bestaat voor de burger geen product om ze te bestrijden”: de tijgermug rukt op in Vlaanderen. Dit kun je er wél tegen doen
-
Kritiek van senioren op plannen nieuw tariefsysteem NMBS
Spoorwegmaatschappij NMBS werkt aan een nieuw tarievengamma. Daarbij zullen onder meer de huidige tickets voor senioren of jongeren, met een forfaitaire prijs, verdwijnen. NMBS is het niet eens met de kritiek die een reeks ouderenorganisaties uitten, met name dat vooral langere trajecten veel duurder zullen worden. -
PREMIUM76
Valt de Belgische economie stil zonder migratie? “Weinig jongeren die willen werken als slager of vrachtwagenchauffeur”
Is de Belgische economie verloren zonder migratie? Minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open Vld) noemde een migratiestop “niet nodig en niet wenselijk”. Hoewel de minister ietwat kort de bocht ging, geven academici hem wel gelijk. “Zonder buitenlandse arbeidskrachten zouden verschillende sectoren ongetwijfeld in de problemen komen.” -
Tijd dringt in zaak Annie De Poortere: gerecht heeft tot 12 november om verdachte voor rechter te krijgen
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
“Treinreis is luxe geworden voor jeugd”: jongeren bouwen feestje op trein om dure tickets aan te klagen
Hapjes, bubbels, confetti,... Zo'n 30 jongeren hebben deze middag op de trein tussen Brussel-Zuid en Zaventem een stevig feestje gebouwd. Met de ludieke actie wilden ze benadrukken dat een treinreis een luxe geworden is voor de jeugd. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras